Alla inlägg under december 2007

Av Paula - 31 december 2007 19:35


Jag ser att inte någon har röstat på recept, men det är något jag gillar så ni skall i alla fall få ta del av vår nyårsmiddag:


Till förrätt:

Tost á lá Johanna

4 skivor Grekiskt Lantbröd

Tomat

vitlök

olivolja

rödlök

sareno skinka

räkor

Mosarellaost

Västerbottenost


Mixa 2 tomater, 1 solo vitlök, en halv rödlök och 3 matskedar olivolja. Mixas till en pasta som breds ut över brödet sedan lindas skinkan runt en bit mosarellaost och läggs på halva brödskivan. På den andra delen läggs räkor. Sedan strös västerbottenost och hackad rödlök över. In i ugnen tills det är en fin yta på.


Helstekt oxfilé med mangobalsamicosås och jordärtskocks- och mandelpotatiscrunch
4 personer

700 g oxfilé
salt, peppar

Sås
½ flaska mangobalsamicovinäger
½ dl socker
2 dl vitt vin
1 dl vatten
1 msk kalvfond
1 hönsbuljongtärning
maizena
salt, peppar

Crunchkaka
1 kg mandelpotatis
200 g jordärtskocka

Örtolja
1 msk persilja
1 msk gräslök
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
salt, peppar

Börja med att ansa potatis och jordärtskocka. Koka dem i lättsaltat vatten. Häll av vattnet när de är klara och låt svalna.
Örtoljan: Mixa under tiden alla ingredienser till örtoljan. Om man inte har mixer kan man finhacka örterna och vända ner dem i olivoljan.
Såsen: Gör därefter såsen. I med alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt sjuda tills såsen minskat med cirka 30 procent. Red med maizena som rörts ut i lite vatten. Smaka av med salt och peppar.
Köttet: Stek köttet runtom i en stekpanna. Salta och peppra rikligt efter stekning. Lägg över oxfilén i ugnsfast form och sätt in i ugnen, 100 grader, cirka 1 ½ timme. Använd digitaltermometer. Köttet är bäst vid 55 grader.
Låt köttet vila en halvtimme innan tranchering och servering.
Crunchkaka: Häll örtoljan över potatis och jordärtskockor. Pressa dem mellan fingrarna så att det blir lite crunchiga bitar. Forma som biffar, två stycken per person. Stek i panna på medelvärme med lite olja, cirka 4-5 minuter på varje sida.
Servering: Sätt ugnen på 125 grader.
Värm kött och och potatis på separata fat. Köttet i cirka 15 minuter och potatisen i ytterligare 10 minuter. Koka upp såsen. Servera.


Efterrätt:


Vaniljglass Gamaldags

Nogatsås

Finger biskits

frusna hallon


Ta ett högt glas, lägg i vaniljglass till hälften, lägg i ett par hallon och spritsa lite nogatsås över, lägg i mer glass, toppa med hallon, nogatsås och fingerbiskits. Det är också gott att hälla i lite likör, för att spetsa till det lite.



Vi har precis njutit av denna måltid.


GOTT NYTT ÅR!


Av Paula - 31 december 2007 15:17


Här är 2 banor som vi körde innomhurs på matta.


Kör banan med fyrkantiga siffror först:

Jag fick problem först med nummer 10, det var svårt att få Sussie att ta det hindret utan att riva och få en bra linje till korta tunneln. Magne hade svårt att få Lotis att ta hinder 12, hon ville ta A-hindret istället.

Fixa rules hon var bäst på denna banan snabbast av alla tre!


Bana 2 den med runda siffror:

Sussie skenade in i slalom! Jag hade svårt att få en bra väg till hinder 4, men annars gick denna banan grymt bra! När jag gjorde om och gick upp och var mer på vid utgången på korta tunneln så gick det helt grymt bra, men Sussie halkade lite mer än de andra två - hon var riktigt het!

Lotis och Fixa gjorde jättebra lopp och hade bara lite problem med de sista hindren - det är viktigt att man ger hundarna rätt hinder i rätt tid där för att det skall gå bra.


Prova dessa banor de är kul - snabba och flytiga.

Av Paula - 30 december 2007 01:58


I affären idag letade jag efter en Shake n' bake för jag ville snabbt göra muffins - ja jag vet att det är lätt att blanda muffins själv och det blir jättegott!  Men nu tänkte jag att det skulle vara lätt och gott att bara hälla i vatten och skaka och hälla i formar - även om jag vet att det tar en evighet att skaka och så är det ändå en massa pulver kvar som drösar ut på slutet. Men det löste sig i alla fall för det fanns ingen shake n' bake i affären! Hum är det något nytt? Har de slutat att tillverka det eller var jag kanske i en liten affär som inte tar in detta fantastiska varumärke? Jag vet inte - jag skall undersöka i en större affär imorgon - ups idag ser jag på klockan.


Jag kan inte sova - Magne snarkar så sött på sin sida av den stora sängen och hundarna har lagt sig på sina respektive platser, men jag kommer inte till ro. Jag var bara tvungen att skriva om detta upprörande: att det inte fanns någon shake n' bake muffins i affären.


Finns det något värre att det inte finns det man har bestämt att man skall ha? Det må vara att det är något onödigt och till och med onyttigt men att det inte finns? Det är som när de slutade att göra cheddarostbågar - men hallå jag gillar verkligen cheddarostbågar! Det finns inga att köpa och har inte funnits på flera år men jag saknar dem fortfarande - kan vara så att det inte finns så många som gillar dem, men att ta bort dem helt tycker jag är botten.


Så imorgon får jag se om det skall skakas och bakas eller om vi gör en klassiker istället. För det är godast när man får kladda och kleta lite, och Jonas gillar att få knäcka ägg och hantera vispen - bara det att få lillkillen att baka är bra! Han hade inte gillat att skaka för att få en kaka det kan jag lova - igen visp att slicka då inte!


Är det något mer jag saknar? Har funderat en strund nu - men nej inte som jag kommer på. Kanske min ungdoms vighet - hehe. Eller kanske orädsla - för jag skall villigt erkänna att det var lite läskigt att åka snöskoter. Jag fick sitta med guiden och Magne och Jonas hade en egen. Guiden sa ganska tidigt - du gillar att åka fort va och så gasade han. Inte kan man säga nej då - inte jag i alla fall. Jag kan erkänna för er att det kändes som man åkte jättefort och jag var skraj... Men så efter lite diskussion med mig själv så slappnade jag av. Ja diskussionen löd ungefär så här - Lillen (guiden alltså) kan det här han är jätteduktig på att köra snöskoter - han skulle aldig riskera att någon ramlar av! Slappna av nu, så kommer det att kännas bättre. Och det fungerade - men då kom ju nästa sak att vara orolig över - Jonas! Kan Jonas hålla sig fast i denna farten? Kör Magne lungt nog eller gasar han så att Jonas trillar av - ja ni förstår... Det är inte lätt - man är inte orädd som mamma - tyvärr.


Sedan kommer sådant otroligt löjligt som att åka pulka nedför en backe där det går fort - och då inte ens i närheten av snöskoterns hastighet! Jag tycker att det är läskigt! Och så skall ungjäveln åka också och han bara skrattar - ja jag menar Jonas - min söta lilla inte ungjäveln hum...


Ja så kan man då undra om jag åker något på Liseberg - ja jag har nog provat allt en gång. Men tex Balder räcker med en gång - för fort och för läskigt. Och om ni gissar att Jonas förbannar att han är för kort för att åka den så har ni helt rätt - den ungen skrattar åt fartvind och rädsla. Och jag, ja jag är så glad att han är för kort! Jag tycker det är läskigt att han är tillräckligt lång för att åka Lisebergsbanan - som inte alls är så läskig.


Jag har funderat på när denna rädsla smög sig in i min värld och jag vet att det mesta har kommit efter Jonas blev född - så jag får väl skylla på honom. Ja utan att ha fått barn skulle jag vara smärt, smidig och orädd - helt säkert. Så ni tror mig inte - nej inte jag heller. Jag tror att jag som mamma har blivit mer rädd om Jonas men inte saker som jag skulle vilja göra. För jag gör ju fortfarande saker som är lite äventyrliga - hade jag varit jätterädd hade jag inte satt mig på snöskotern och inte vågat åka Balder eller pulka i hög fart. Så skönt att konstatera att det finns lite äventyrlust kvar ändå.


Så vi får se om det blir klassiskt imorgon - för muffins var länge sedan! Skaka en kaka eller kladda och kleta. Jag vet inte vad som är mest äventyrligt - men att baka kakor klassas nog inte som äventyrligt - inte i någons värld.


Av Paula - 29 december 2007 21:00


Idag har vi kommit tillbaka från Branäs - vi åkte en dag tidigare; riktigt dåligt väder!!! Men vi har hunnit med en hel del.


Till Jonas kom Tomten och han pratade skånska i år - Jonas var lite förundrad över detta. Jag har funderat lite på hur länge man skall låta honom tro på Tomten, men jag tror att det kommer naturligt om ett tag. Vi lurade honom att tro att de vita stora höbalarna var dinusaurieägg när han var liten, och han kom på själv att det inte var sant. Inga bestående men tror jag - men han har lärt sig att luras och det är lite kul.


Vi har åkt pulka i isiga backar, Johanna har gått på längdskidor i 2,5 km - sedan gick pjäxorna sönder, men oj vad det gick!

Vi har åkt gondollift till toppen och det var en erfarenhet - det var högt!

Vi har åkt snöskoter och då såg vi en massa tjäder.

Vi har gått långa promenader med hundarna i snön.

Vi har byggt snölykta och kastat en massa snöbollar!

Jonas har gått i skidskola - men vi har inte åkt slalom, för varje gång vi tänkte göra det så regnade det - vi kände inte riktigt att det var läge att åka slalom på is när man inte har stått på slalomskidor på 20 år ungefär.


Sedan när vi gjort allt det så började det regna, regna och regna och då åkte vi hem. Men Branäs var underbart! Ena dagen snöade det regält och det var så kul att se hundarna få spatt och bara tokspringa av glädje.


Men en sak var inte bra och det var madrasserna - de var HÅRDA. Jag kom på att jag kunde ta en skumgummimadrass och lägga på resårmadrassen och det gillade ryggen. Jonas sov bra för han sov på skumgummimadrass, men Johanna och Magne var det synd om de hade det rikigt hårt!


På vägen hem förundrades vi av alla underliga ortsnamn det fanns: Tån passerade vi, vi såg också en skylt där det stod Grovare 6. Hum, en uppmaning som vi skämtade om en lång stund i bilen. Grovare i munnen blev vi kan man säga.


Här kommer några mer orter i samma tema:

Djuparöven

Gökadalen

Horsköpet

Kåtebo

Lilla Runken

Stora Runken

Näckviken

Ollondalen

Silkespungen

Tuttebergen

Sexträsket


Vill ni läsa mer: http://www.selig.se/2006/11/28/porriga-sexiga-snuskiga-orter/


Ja vad kan man säga Grovare var ordet!

Håll till godo!

Av Paula - 22 december 2007 09:56


Igår fick jag en kommertar:

Paula, du har verkligen den konstigaste blogg jag har läst :D


Jag kan inte annat än att ta det som en komplimang - för konstig är bra för mig så långt ifrån tråkig som man kan komma. Så konstig gillar jag jättemycket, passar mig bra. För jag jag uppfattar inte mig själv som: tråkig, normal och strömlinjeformad. Min blogg skall handla om allt möjligt inte bara min söta Sussie och de andra, även om en blogg om hundarna är upp till var och en att skriva.


Jag har också fått kommentaren att: jag vill veta mer om Paula, fast jag själv inte vill lämna ut mig.


Tja jag tror att ni får reda på ganska mycket om mig även om jag inte hela tiden skriver vad som händer mig, och vad jag tänker och tycker.


Till gårdagens tankenöt: Ja Anna du har rätt, gungan skall gå ner snabbare, och minumum för banan är 20x40m men det kan ju vara större.


Igår var vi helt enkelt tvugna att köpa en ny tvättmaskin - hul kul är det 3 dagar innan julafton? Man hade vi inte gjort det hade vi inte haft några rena klädet eller så hade jag fått gå till tvättstugan->ni vet inte hur illa jag tycker om att gå till en allmän tvättstuga. Där ingen håller ordning och där ens kläder helt plötsligt åker ur torktumlare eller tvättmaskin för att nägon "tror" att det är deras tur nu. Allmäna tvättstugor är värre än julhandeln - då trotsar man den och pungar ut x antal tusen för att glatt instalera den nya fina tvättmaskinen hemma.


Ja hur avslutar man då dagens blogginlägg - får frundera på det medan Magne tar en dusch och Jonas är djupt försjunken i TV:ns fantastiska värld.

Ja jonas är lite av en TV-slav, men det är det lätt att råda bot på, bara att ta fram lego, så är han kreativ istället.


Jag sitter och laddar lite inför att göra en städrusch här hemma - inte speciellt roligt alls, men att komma hem från Branäs till ett hem som inte är städat är mycket värre. Ja sådana roliga prioriteringar är det hela tiden, vilket är värst?


Hoppas att jag hinner åka och säga God Jul till gammelmor idag också. Hon kommer nog inte ihåg om vi gör det eller inte, men det är också en prioritering - det känns mycket bättre om man har gjort det.


Prioriteringar - livets goda och onda på en och samma gång.


Men jag har nu fått klart att vi kan ha kennelläger i mars, med inriktning mot sök och agility. Jag tycker att om man skall hålla på med uppfödning så kan man också hålla kennelläger så att valpköparna lär sig så mycket som möjligt. De köper en hund som jag vill att de skall komma långt med, då kan jag hjälpa till så gott jag kan för att de skall lyckas.

Av Paula - 21 december 2007 08:14

 

Jag har förhört Magne inför hans prov till internationell domare och då upptäckte jag flera intressanta saker med de internationella reglerna. Jag som tävlingsledare tycker att det är jätteintressant och funderar nu helt klart på om de efterföljs. Jag tänkte berätta om några av de saker som inte är likadana som de svenska reglerna, men så tänkte jag också skriva en som är falsk – kan du lista ut vilken som är felaktig?

 
  • På en internationell tävling får endast de hundar som har en stamtavla som är godkänd av FCI starta. Det innebär att inga blandraser eller oregistrerade hundar får starta inte heller de hundar som är registrerade i klubbar som inte tillhör FCI.
  • På en internationell tävling får inte banan byggas på en område som är mindre än 20x40 m. Det innebär att det är mycket få inomhusarenor som är godkända för en internationell tävling.
  • Gungan skall gå ner långsammare på en internationell tävling än på den svenska – invägningen görs nämligen på olika sätt.
  • Om en förare stannar sin hund på banan anses de avbrutit loppet och blir diskvalificerade.
  • Om en hund kryper under ett hopphinder och samtidigt river hoppbommen så blir ekipaget diskvalificerade – de har då förstört ett hinder som inte kan tas på korrekt sätt.
  • Om idealtiden är 60 sec och ett ekipage kommer i mål på 65 sec så får de 5 tidsfel. Om ett annat ekipage får 60 sec men de river ett hinder och därmed får 5 hinderfel, då vinner den hunden som har tidsfelen över den hund som har hinderfel. Det innebär att hinderfel anses vara grövre fel, och den som är snabbast vinner inte i detta fallet.

  •  

    Ja detta tyckte jag var många intressanta regler, men vilken av dem är den falska vad det gäller internationella regler?

     

    Jag utmanar er nu, tänk efter och fundera och sänd in en kommentar – jag kommer att avslöja den falska om ett tag. Ju mer ni gissar – ju fortare går det. FUSKA nu inte!

    ________________________________________________


    Uppdatering

    Anna har pekat på den första regeln att blandraser får tävla - i Sverige tävlar blandraser det är korrekt. Men Blandraser och oregisterade hundar får INTE tävla enligt internationella regler. Vi i Sverige har sedan länge en praxis som gör ett undantag från regeln - men läser man de internationella reglerna så får oreggade hundar inte ens starta. Men det är altså så att vi i Sverige gör undantag från regeln... Intressant eller hur?


    Så har ni några fler kvalificerade gissningar om vilken regel som är falsk?

    Av Paula - 20 december 2007 17:21

     

    Då har man kommit till den delen på året då man undrar vad man skall göra på nyår. Hum, tänker ni andra kanske som har planerat i flera månader. Men inte vi – det är samma visa varje år. Vad skall man göra – inte vill man sitta hemma själva. Ja visst har vi blivit bortbjudna, men det är ganska långt dit. För så här är det: över julen åker vi till snön (hoppas vi) Branäs – here we come. Sedan v 1 är det Svenska mässan i Göteborg och vi skall tävla agility och ställa ut.

    Det gör ju att man inte vill åka för långt åt något annat håll i landet.

     

    Ja vad skall ni göra på nyår – har ni alla planerat in i minsta detalj eller finns det fortfarande några desperata där ute? Jag hoppas att det inte är bara vi som är hopplöst ute och cyklar på denna front – för det hade känts lite jobbigt just nu.

     

    Idag har jag börjat varva ner lite bara 5 möten var inplanerade – puh!

    Imorgon har jag inte planerat in något alls! Jag hoppas inte det strömmar in något mer plötsligt och akut utan att jag har tid att varva ner inför julledigheten.

     

    Här hemma har jul inte flyttat in ännu – vi har haft för mycket att göra. Å vad skönt det hade varit att hyra in någon som hade gillat detta med pynt och pyssel.

     

    Kram på er allihop och hoppas att ni får en riktigt bra jul och Nyår. Ja vad det gäller Nyår – säg till om ni vill ha besök av tre helt oplanerade Göteborgare!

    Av Paula - 18 december 2007 20:35


    Ja nu skall jag skapa värdens antiklimax - för inget hände: kl 2.00 stod bilen fortfarande kvar och Johanna gick äntligen hem, även hon behöver sova. På morgonen var bilen borta - så han stod ut längre än vi. Fast han hade säkert trevligt under tiden. Men Johanna har planerat inför nästa gång - domkraft och fäljkors finns nu extra här så att nästa gång så kommer han inte undan!


    Några undrar säkert vem Partyprinsessan är och ja att hon är en 08 är korrekt, men jag tänker inte avslöja hennes identitet för er som inte har listat ut det. Hon går in här och läser ibland och om hon vill att ni skall veta, så kommer hon säkert ge sig till känna. Men Partyprinsessan är altså en vacker singel som jag hade velat hitta en date till. Så om någon har en lång stilig man i bakfickan så säg till. Partyprinsessan har vid tillfälle agerat äktenskapsmäklerska själv med framgång, hoppas bara att jag eller någon annan kan göra samma sak för henne.


    Johanna tycker dock inte att vi skall ordna något alls för Partyprinsessan utan om vi skall ordna något så är det en date för henne. Men jag undrar om det verkligen är någon som vill ta en svängom med en kvinna med skostolek 45? Men det gör det säkert, men jag har så svårt att föreställa mig hur den kvinnan skall se ut. Fast det beror säkert på att Johanna har klara problem att tala om vilken sorts kvinna hon gillar. Det verkar mer som hon gillar alla, men med en viktig detalj - de måste vara intelligenta! Johanna har nämligen mycket svårt för dumhet, men det är en annan sak med naiva kvinnor det tycker hon är lite oskyldigt.


    Partyfixaren är en underbar man, och han har vid flera tillfällen fixat helt perfekta fester - ja han är jättebra på att laga mat.

    Han har många strängar på sin lyra, och ett riktigt gott hjärta. Men något som får honom att bli riktigt sur och grinig är om någon skulle kalla honom för snål. Han har lätt att för att skämta och gärna lite sexuella anspelningar. Jag tänkte att nu är det på tiden att vi andra tar och betalar tillbaka genom att ge honom en fest att minnas! Jag har börjat planera och jag hoppas att jag får med mig några av er andra så gör vi: Party of the year 2008.


    Fortsättning följer...


    Presentation

    Omröstning

    Vilken typ av reklam faller du för?
     Reklamfilm
     Erbjudande som 2 för 1
     Reklamblad
     Rekomendationer från en vän

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
             
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12 13 14 15 16
    17
    18
    19
    20 21 22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29 30
    31
    <<< December 2007 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Hälsningar


    Ovido - Quiz & Flashcards