Alla inlägg under januari 2008

Av Paula - 28 januari 2008 23:30


Denna banan har Magne använt för något år sedan. Vilken klass tror ni att han använde den i och varför?

Av Paula - 27 januari 2008 21:40


Idag var det distriktsmöte i Västra. 13 klubbar var representerade, vilket ni kan tycka var mycket - men i Västra är det 30 klubbar, varav 28 har agilityverksamhet. 13 klubbar av 28 är 46 %. I år har 6 klubbar ansökt om tävlingar. 6 av 28 det är 21 %. Det känns inte mycket med tanke på hur många tävlande som kommer från klubbarna i Västra.

Då kan man fundera på hur många av klubbarna som håller tävlingar i år som kom på mötet: 5 av 6 st dvs 83 %. Nu börjar vi prata procent! Aj, aj, aj procenten!


Men det mötet gällde: hur kan fler klubbar hålla tävlingar, jag tror att lite av det kan ligga här:

  • Tillgång till folk som vet hur man gör - hjälp av mer erfarna klubbar.
  • Möjlighet till att skaffa korrekta hinder - låna eller köpa.
  • Plats - har man liten plats, börja med en liten tävling.
  • Samarbeta - ta en större tävling - gå ihop och hitta en riktigt bra plats.
  • Skaffa ett kontaktnät - hjälp till på andras tävlingar så kan man få hjälp själv.
  • Våga - alla är nybörjare i början! Alla som tävlar vill ha tävlingar, så hjälp finns att få, bara man vågar att fråga.
  • Om man vill ha en liten tävling se till att det finns tävlingar på andra klubbar samma dag.
  • Lättare dataprogram skulle också underlätta! Det är inte lätt att administera en stor tävling! Men det finns hopp, det finns hopp!!!

Det är nog ingen tävlingsarrangör idag som klarar att hålla en tävling utan hjälp, inte de som har stora tävlingar i vart fall. Samarbetar vi som vill ha tävlingar så kommer det att bli fler tävlingar. Alla kan inte vara funktionärer på tävlingsdagen, men många kan. En del kan hjälpa till lite och andra mycket, men många bäckar små...


Har ni några andra tips?




Av Paula - 24 januari 2008 20:08


Här kommer onsdagens träningsbanor för de 2 kurser vi har.

Vi tränade också fart med de som behövde.

Sista gruppen avslutade därför med en U-bana, med hopphinder och böjd tunnel.

Av Paula - 22 januari 2008 21:50


Igår anlände jag till huvudstaden, och där hade det snöat lite (läs max 2cm) och taxichaufören sa att det var kaos i stan. Jag frågade om det snöat? Japp, och den snömängden betydde att många drog ner till 30 km/h.

Jag är mållös!!!


Ibland undrar jag om inte vi nordbor borde gå en gemensam kurs i hur man kör i snö. Detta säger jag helt allvarligt och trotts att jag inte har körkort själv! Men jag vet skillnaden! Jag är dotter till en Finne och gift med en Norman - har de svårt att köra i halka? Nej är svaret! Hur kommer det sig? Åter igen tror jag på våra grannländer och norrlänningarna! Norrlänningarna är även de helt syveräna på att köra bil i halka!


Undrar om södra Sverige (söder om stockholm) tror att vi tillhör medelhavet?


Om jag försöker provocera i detta inlägget!

Ja - det kan ni ge er på!


Men allvarligt är det inte konstigt att så många i trafiken reagerar på att det snöar det minsta lilla? Stockholm och Göteborg har samma syndrom - undrar om det är likadant i mindre städer också?

Av Paula - 20 januari 2008 18:36


Jag har funderat lite vad Finland och Danmark gör för att få sådan fart på sina ekipage. I Finland så spelar det heller ingan roll vilken ras de har, de springer som de hade betalt för det i alla fall. Det är så skönt att se olika raser som gör kanontider.


Måste vi i Sverige göra något drastiskt för att inte trilla långt bakom våra konkurenter på VM och NM? Hur är det, hur mycket är våra elitekipade ute och konkurerar med Danmark och Finlands ekipage? Om inte hur skall vi då bli bättre?


Våra domare gör ofta skitsvåra banor som dämpar farten i klass 3, hur behåller våra ekipage då farten? På mästerskapen ute i världen är det ofta öppna snabba banor, med fartfällor - har vi det i Sverige? Finns det i Finland och Danmark? Eller har våra grannländer andra hemligheter? Vi kanske behöver någon som spionerar på hur träningar går till för att förändra hos oss.


Men en sak är säker när jag tittar på resultat och tider utomlands så har vi mycket att arbeta med. Om inte domarena ändrar sina banor så måste ekipagen ändå träna på fart och handling i riktigt hög fart, för att klara det när banorna blir sådana. Om vi får domarna att jobba mer med hastighetssvårigheter istället för stopp stopp stanna banor, där hundarna hela tiden skall åt andra hållet så vinner vi så mycket. Nu finns det domare som gör sådana banor, men det är ännu inte tillräckligt många. Men om vi alla frågar efter sådana banor - så är det större chans att de blir fler.


Träna nu på fart - hög fart. Då menar jag att komma in i hinder i hög fart och endå klara tex en slamomingång utan att missa och endå självständigt! I andra länder tar hundarna hindren snabbare än vi och de är så självständiga att föraren ändå kan placera sig inför nästa hinder. Jag såg flera ekipage från Finland i somras och det var helt underbart! Där var flyt hela vägen och föraren stannade ingenstans - och definitivt inte om det blev fel eller disk! Hunden hade ingen aning och de körde på i full fart. Tala om äkta glädje!


Men det är kanske det som är hemligheten? Att hundarna lärs att det är hur kul som hellst och att de aldrig gör fel! Det blir inget stopp och vad var det jag sa - utan full fart hela tiden.


Så varför inte prova -> vinna eller försvinna och glädjs med hunden och lär dem inte att stanna om det blir fel!


I Sverige verkar det vara bättre och gå nollad än att ha hög fart - i andra länder verkar farten räknas mer. Men det kanske är så att deras banor är annorlunda? Jag skall surfa på nätet och kolla banor från Finland nu och se vad för svårigheter det är i klass 1, för är det lättare än hos oss så vet jag att våra domare är ute och seglar på helt fel vatten!

Av Paula - 19 januari 2008 21:50


Här kommer en bana som jag tycker är svår och det var den också när Magne använde den. Många av de etablerade klass 3 ekipagen diskade sig.

Men det är mycket bra saker att träna på - så var så god!

Av Paula - 17 januari 2008 19:13


Ja inte kommer jag hänga ut en vänninna med den rubriken det lovar jag.


Veckans luder är endå ett faktum som är odiskutabelt.

I det här fallet är det inte en kvinna - skulle jag skriva ett så nedsättande ord om en kvinna? Jag är inte säker - kanske om jag är riktigt arg. Det är jag inte i detta fallet.


Jag hörde Brunetten säga: kom hit ditt luder. Till en som gillar tjejer riktigt mycket, som dessutom gärna jagar både dem och annat. Han visar gärna upp en äkta macho sida när han kan. Saken är dock att jag hörde fel - jättefel faktiskt. Men det stämmer så bra att han nu i våra munnar går som Ludret och jag kommer inte alltid ihåg vad han heter. Sedan om man får kalla en av manligt kön för Luder - jag vet inte. Jag tycker ju inte det finns samma benämning för en man. Om man letar så är det kanske Player på engelska men det är ju lite ära över också, en man som kan skaffa sig de tjejer han vill ha. Just Ludret har dock träffat på lite svårflörtade tjejer det sista så han stack storstilat och visade upp lite andra sidor för att de skulle bli imponerade - men det slutade med att Brunetten blev arg istället. Och när en Brunett blir arg så är de inte att leka med - fråga Magne han vet.


Vem är nu detta Luder? Ja det är faktiskt en riktigt trevlig kille - han försöker dock smickra in sig lite för mycket. Flörtig, stöddig, brötig och snygg - ja han är nog egentligen ett riktigt kap. Men tjejerna ser faktiskt igenom fasaden ganska snabbt och inser att han är bara ute efter en fling. Inte för att det är fel på en fling, men han får lära sig att inte göra det så uppenbart. Nu har han som sagt råkat på lite svårflörtade tjejer, och de samarbetar också för att han skall få sig en liten näsbränna. De kan locka lite och låssas som de tycker det är OK - men så åker han på en känga och de skrattar åt honom. Men skulle tro att det snabbt skulle få en kille att tappa sugen - men inte denna - kanske lite för mycket testosteron och tro på sin egen oövervinnerlighet. Vi får väl se om han lyckas - man kan ju aldrig vara helt säker. Som tur var finns Brunetten och andra lite vuxnare i närheten och övervakar - så att ingen blir övermodig.


Ludret går hem bättre hos lite yngre tjejer - de som inte har så mycket erfarenhet. Men det är OK han har sin ständige övervakare så det blir ingen snabbis med någon som inte vet vad de ger sig in på. Men så är det väl alltid en viss typ av killar går hem hos de yngre som är lite osäkra och som tycker att det är döhäftigt att en kille som han bryr sig om just dem.


Har ni listat ut det än?


Ludret är en Blue Merle Aussie hane - han är så rastypisk som han kan vara men mina tjejer ser rätt igenom honom och tar honom för det Luder han är.

Av Paula - 16 januari 2008 22:32


Här är de banor som vi idag plågade våra kursdeltagare med.

Samt att de fick träna på övning 1 och 4 som jag visat tidigare. Samt att de fortsatte med övning fyra så att det blev som en 8 över de två hindren.


Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Skapa flashcards