Direktlänk till inlägg 24 februari 2008

Bra och dåliga kurser

Av Paula - 24 februari 2008 23:07


Jag har funderat lite på vad som gör en kurs bra.

Det första man tänker är nog att instruktören skall vara bra, och ja det är viktigt.

Men stämningen då? Utan bra stämning där de som går kursen endagerar sig i varnadra så är det inte lika roligt att gå kurs.

Nog är det så att instruktören bidrar till stämningen - en engagerad instruktör som bjuder in de andra till att heja på ekipagen tex. Men det är inte bara det. De som går kursen måste bjuda till också.

Sedan är det viktigt att saker runt omkring fungerar - tex att deltagarna kan äta tillsammans om det är heldagskurs. Men även att det går att rasta hundarna på ett förnuftigt sätt, att det finns vatten och plats för hundarna mm.


Sedan hörde jag en intressant sak - vi fick beröm för att vi behandlar alla lika - dvs att alla var lika värda. Jag började genast fundera på hur man gör om man som instruktör inte gör det. Jag vet inte, men tydligen måste det finnas instruktörer där ute som favoriserar - och jag förstår inte hur man gör då. Men kanske så här:

Ger mer tid till klass 3 ekipage. Är oengagerad när det är ekipage som inte "kommer komma någon vart". Tränar bestämda kombinationer oavsett om det passar hela gruppen eller inte. Tränar mycket handling för det passar de som kommit längst och bryr sig inte om att träna motivation för de som behöver. Är jag på rätt väg?

Jag förstår inte det riktigt - "att komma någonstans" är så individuellt. För vad säger att man inte kommer någonstans även om man inte tävlar högre än i klass 1?


Ja vad gör då en dålig kurs?

Kan inte ni berätta om era upplevelser? Jag berättar om en dålig kurs som jag gått på men det hade också varit kul att höra om era erfarenheter - inga namn men vad som hände.


Min värsta kurs var en lydnadskurs. Instruktören en erfaren lydnadsguru (om han fått säga det själv) satt på en stol och hittade på övningar som vi skulle göra. Han rökte och drack kaffe och svarade i mobilen när han kände för det. Han engagerade sig i en enda person en söt blond tjej som hade en snabb hund som var mycket duktig. Han kom med sexistiska uttalanden om tjejer hela tiden - tjejer kunde inte kasta boill, de kunde inte gå rakt fram, de var levande dubbelkommandom osv...


Jag kan säga att jag lärde mig inte mycket av den kursen för han gjorde att man inte lyssnade. Sedan kan man ju fråga sig varför jag inte bara gick därifrån - men har man betalat för något så vill man ju i alla fall se om man kan få ut något. För jag har inte hört att man kan få returnera en kurs för att instruktören saknar pedagogisk förmåga. För det var uppenbart att det var inte kunskapen som tröt - för han är dokumenterat duktig med egna hundar - men att lära ut det man kan är en helt annan sak.

 
 
Camilla

Camilla

25 februari 2008 12:07

Inga namn nämda men min värsta kurs var för en erkänt väldigt duktig agilityperson. Där man enbart körde efter denna persons "tänk" och som sedan hånade deltagare inför gruppen.
Jag avstod från de sista övningarna pga. de där påhoppen. Kände man sig lyckad efter den kursen? Lärde man sig något?
Nä, för mig är en lyckad kurs, en kurs där instruktören ser mig där jag är. Och har kunskap o förmåga att ge mig nycklar så jag kan komma vidare. Alla mår gott av att få positiv respons och kan förmodligen då lättare utvecklas på ett bra o positivt sätt.

http://trollbunden.bloggagratis.se

 
Pernilla

Pernilla

10 mars 2008 16:35

Hmm, jag har inte gått jättemånga kurser och därmed inte stött på någon riktigt dålig instruktör. Det tråkigaste hittills var en allmänlydnad där instruktören var väldigt kunnig men totalt opedagogisk och tog så lång tid på sig att förklara övningar, och de förväntade resultaten, att man knappt hann öva. Jag gick inte vidare hos henne för det kändes som slöseri med tid och pengar. Jag har heller inte vågat mig till BK på allmänlydnad med min dvärgpinscher eftersom man hör att där ska man ha brukshund och inget annat. Sådant har jag dock aldrig upplevt inom agility, där har instruktörerna varit mycket mer öppna och verkligen försökt med alla även om deltagarna inte alltid haft självklara agilityraser.

Hade ju förmånen att gå hos er i helgen och har bara postivt att säga om er :-)Så bra när instruktörerna ser alla ekipagen och ger individuella lösningar i stället för att ge lite allmäna flummiga råd. Stort tack för det! Tror det iofs hänger ihop lite med erfarenhet också, jag vill gå kurs för människor som faktiskt har tävlat i alla klasser och har stor erfarenhet. Inte någon som bara tävlat på kul i klass I och sedan blivit instruktör för det behövs en på klubben. De andra deltagarna är också viktiga, man vill ju gärna att de är trevliga och att man stöttar varandra och har roligt tillsammans :-) Det som står längst ned på min lista är väl bekvämligheter för mig själv, jag går gärna på utedass om det är en underbart bra kurs! *S*

Tack för en mycket trevlig helg på Bro/Håbo BK!

http://www.pinneliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards