Alla inlägg under mars 2008

Av Paula - 31 mars 2008 19:17


I helgen har det varit ett kennelläger med 6 av 7 av Sussies valpar och 2 av Fixas bröder.


I och med att det var många så delade vi upp dem dem i två grupper så att de fick prova sök ena dagen och träna agility den andra.


De fick testa sök med instruktör Git Gering, vilket gör att de fick en mycket bra start på söket. 1 åringarna var något osäkra på främmande personer men det släppte snabbt med hjälp av goda instruktioner av Git.

Fixas bröder hade tränat sök ganska länge så de fick mer avancerade övningar.


Jag och Magne hade agility i innomhushallen och vi koncentrerade oss på grundträning. Vi gick igenom alla hinder och tränade de som var svåra eller som vi såg behövde mer uppmärksamhet. Detta blandade vi med korta flytiga kombinationer för att se och prata om hur hur hundarna springer i banan och hur de skall suga på hinder.

I och med att de bara är 1 år så hade alla inte tränat igenom hindren och mycket focus las just på hur man tränar in tex balanshinder och slalom som tar längst tid att träna in så att de går snabbt och säkert.


Det var så roligt att se alla igen, nu när de vuxit till sig.


Så nu skall vi fundera ut vad det blir till hösten.

Ni får gärna berätta vad ni skulle vilja ha för inriktning nästa gång.


Av Paula - 27 mars 2008 18:53

 

Jag har fått i uppdrag att skriva om en eminent ras – Border inte med efternamnet Collie utan med efternamnet Terrier.

 

En Terrier ja vad kan man skriva om en terrier – det är en ras som är så långt ifrån min egen vallhund som den kunde vara eller… Nja är den verkligen det. Ja om man tittar på utseendet ja helt klart! En borderterrier är inte stor (förutom i själ och hjärta)… O detta är ju det som man bör skriva om hur denna stora hund är i själ och hjärta.

 

Mitt liv

 

Mitt liv startade med ett brak

Jag tumlade ut där bak

Tänkte O hjälp vad är detta

Men sedan kom jag till rätta

Jag fick i en tutte tag

Slogs mot ett halvt fotbollslag

 

Av min mor jag mycket fick lära,

Ja även av mina fem syskon kära.

Hur man som Border Terrier är,

För det är normen här.

Vi skall jaga, kampa, gräva och bita,

På detta kan ni bövelen lita.

 

När jag lämnade mitt första hem,

Höll jag på att förlora liv och lem.

Där fanns en som inte ville ha en puss,

Varför inte käre Oidipus?

Men de andra inget illa vill,

Även om de säger till.

 

Här och Nu börjar livet,

Även om inget får tas för givet.

Jag måste göra både si och så,

och inte nära Oidan gå.

Men lilla Pandora och jag,

Vi kan bilda ett eget lag.

 

Träning sker nu varje dag,

För vinnaren det skall bli jag.

Jag har jagat många stunder,

Även gjort en och annan blunder.

Tog en taggig sak som pep,

Inte en kul boll på rep.

 

Taggig värre är en igelkott,

Ja jag fick full pott.

Nu är det bara så,

Att den ej längre här kan gå.

Likadant är det med katter,

De tar sorkar och andra skatter

 

Jag har fått koll på detta med balans,

Mot mig har inga andra en chans.

Även slalom sitter som en smäck,

Ja, jag är faktiskt riktigt käck.

Ni kanske tycker jag låter så kaxig då,

Men normalen är BT då skall det vara så.

 

Och med Camilla och UG bakom,

Ja då är det lätt att lära slalom.

Att sedan självständigt alla andra saker göra,

Om inte då får någon ta tag i mitt öra.

För om man vinnare vill vara,

Välj en BT så enkelt är det bara.


Vill ni ha ett viktigt tips,

välj då rätt kennel vips.

Ottercap är ordet för dagen,

Blue Rain är jag som inte blir slagen

Lilla Dynamite är inte heller illa,

men jämfört med mig står hon stilla.

Av Paula - 26 mars 2008 10:09



Min vackraste


Som ett vårregn, lätt, varmt och så mjukt

Smekte du min kind till tårar.

Jag helt oförberedd på denna känslostorm

Vände för att gå

Kan du förstå?

 

Som en blomma öppnar jag mig

För dig vill jag visa det lilla

Så långt in

Som någon kan tränga

Bara du

 

Blomman jag kan se

På kanten den växer

Är så gul

Så varm

Kan du känna?

 

Som en solsmekt kind

Varm, röd som glöd

En glöd som värmer

Min vinteris

Den rämnar

 

I vinterkölden hörs vackra sköra toner

De växer, glöder

Vänder och blöder

Våren föds

Min vår

Är du



Underbara UG - här är en kärleksdikt som du kan citera så mycket du vill.

Underbar och oförglömlig är du.



Av Paula - 25 mars 2008 23:19


Jag utmanade Gudrun igår och idag så skriver denna underbara ordvrängare på sitt eget vis om ett av mina förslag till bloggämnen.


Undrar om hon kunde blogga om: Gudruns planer om att starta en ny modeblogg för agilitymedvetna  avslöjas av en nyfiken arg mamma som väljer att trotsa Gudruns vrede och avslöjar allt! Om jag lovar att blogga om båda hennes ämnen?

Jag kan skriva en kärleksdikt och lovorda en BT :-)


Men idag är det lite sent så jag låter er njuta av Gudrun idag - hon är bara så underbar!

Läs mer om hennes utrmaning här: http://fundera.bloggagratis.se/


Men jag kommer göra precis som henne - på mitt lilla vis.

Av Paula - 24 mars 2008 22:43


Jag har lite svårt att sova - skall upp tidigt och ta luftvägen till Fjollträsk. Jag skall hålla i en konferens där i två dagar. Å det skall bli kul - vi har mycket att prata om. Men jag har vänt lite på dygnet så jag ser inte fram emot att gå upp så att jag skall med taxin kl 6.13 Så jag gick upp för jag kom på att jag måste bara prova att utmana Gudrun en gång till.


Jag tänkte att om jag ger henne lite roliga bloggämnen så kan hon ge mig några?

Kanske kan falla damen i smaken - tja jag skall prova i alla fall.


Jag har följande bloggämnen på förslag:


1. Byrackarns skottkärras liv och leverne - en berättelse om det fasansfulla brott som en skottkärra fått bevittna mitt på planen.


2. Johannas skräckflylda flykt från famlijen Brundins hem, efter att ha försökt charma sig in med rosor i ena handan och en chokladask i andra.


3. Gudruns sanningar om agilityskrot som tex Pumi, Pudel, Pyrreneisk vallhund och liknande raser. Kan de verkligen springa eller är det bara en illusion?


4. Gudruns permiär på freestyletävling med Pandora - ja allt om program, låt och kläder.


5. Gudruns planer om att starta en ny modeblogg för agilitymedvetna  avslöjas av en nyfiken arg mamma som väljer att trotsa Gudruns vrede och avslöjar allt!


6. Allt om Gudruns helg som barnvakt för Jonas - detta omöjliga inträffar efter att Gudrun förlorar ett vad mot Magne som hon var helt säker på att vinna.

Av Paula - 24 mars 2008 19:46


Ja nu har jag läst Camillas blogg: http://trollbunden.bloggagratis.se/

De har precis fått avslag på att ha en dubbel klass II i höst. Ja det finns ju regler att följa men när det är så få klass II, tycker jag att de bör böjas lite.

Får mig att fundera på vad som är kriterierna för att få dispens. Jag vet ju att klubbar har fått dispens, men de har kanske haft någon de kännt?


Eller är det utan svågerpolitik i agilityn, jag tror inte det. Jag tror att man skall känna rätt personer för att få det man vill.


Nåja, klass II ekipagen får vänta, då får hitta sina tävlingar och åka lite.



Av Paula - 23 mars 2008 12:35


Sent igår kväll kom vi tillbaka hem efter att ha varit nere i Oxie och tävlat.

Jag vet inte om det var så lyckat att åka ner, jag hostar fortfarande och Magne har feber.


Men Magne examilerade Andreas Silverberg så nu har vi en ny färsk domare som gärna tar domaruppdrag. Får se om det finns några kvar efter att de etablerade domarna fått välja. Eller så är det faktiskt så att vissa domare får ringa och fråga om de kan få döma. Tja vem vet, men GRATTIS Andreas!


Jonas har haft kul i alla fall han har spelat spel och ätit påskgodis.


Jag känner mig ringrostig och diskade mig i alla lopp som jag sprang. Hum, får träna mer! Magne lyckades komma 4 och 6:a men var inte i form, det är lite svårt att hålla focus när man helst vill ligga i soffan och titta på TV och äta halstabletter och knapra på huvudvärkstabletter.


Det var lite konstiga banor nere i skåne, men det är också kul att tävla på något nytt. Fast det var lite trångt för large i några passager och det tycker jag är jobbigt. Det kändes som om min rumpa inte fick plats, inte bra för självkänslan.


Det var mycket danskar som tävlade och det var också kul. I någon klass var det 7 danska ekipage i topp, och det var mindre kul, då känns det som vi svenskar behöver träna lite. Banan som det var så mycket danskar i topp på var en flytig bana som uppmanade till hög fart men som hade sina svårigheter, och vi svenskar klarade helt uppenbart inte att styra kunden i den farten eller så rev hunden. Men tack Andreas för den banan  - den var riktigt kul att springa!


Det finns saker att höra på en tävling, tex de som sitter och kommenterar hur dåliga andra ekipage är. Det som kan vara mycket intressant och höra är de som tycker att de är för mer än andra. De är jätteduktiga och det är bara deras resultat som är något att prata om. De rackar ner på de i de lägre klasserna och på de som inte har resultat att prata om och som inte går för rätt instruktörer. Men sedan när man då tittar på de resultat de pratar om så är det inte så att de är de som vinner i klass 2 och 3 utan de klarar sig runt och då runt idealtiden, det går inte jättefort och ofta visar de fel eller har en hund som river. Intressant - mycket intressant! Undrar om det inte är så att man rackar ner på alla andra för att stärka sin riktigt usla självkänsla då? Ja det finns alla typer.





Av Paula - 19 mars 2008 10:43


En plats kvar på läger sök och agility. Sök heldag och agility heldag.

Agility är för mig och Magne, nivån i agilityn är det nybörjare till klass 1. Sökdelen är för Git Gering, från nybörjare och uppåt.



Vill ni gå kontakta mig på paula(a)lotis.se



Lägret kommer att hållas i Lerum nära Göteborg. Deltagarna kommer att vara 8 aussie och en malle.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Skapa flashcards