Alla inlägg under oktober 2008

Av Paula - 31 oktober 2008 12:56

Ligger syndens näste i Lerum?

Här har regnat nu i väldigt många dagar, det kanske är syndafloden som kommer?

 

Nja, även om vi inte är överdrivet religiösa, så tror jag kanske inte att vi är kvalificerade för syndafloden. Fast det beror ju på vad man menar.

Vi jobbar i anletes svett på söndagar.

Vi går inte i kyrkan.

Vi ber inte aftonbön.

Vi tittar på varandras påklädda som nakna.

Vi svär och säger Herre Gud

Vi hedrar inte alltid våra mödrar och fäder

Vi konsumerar alkohol

 

Ja vi är väl faktiskt som vilken medelsvensson som helst när jag tänker efter.

Vi bor nu i ett riktigt svenssonområde. Sedan att vi har hundar, ja det är inget nytt, det har många andra här. Vi är i och för sig de enda med vedeldadbadtunna och grannarna tittar lite extra när de går förbi när vi badar i den. Det är någon som har en pool och någon som har en stor Jacuzzi ute men badtunna är vi ensamma om.

 

Så med det vill jag hävda att vi inte är så vanliga i alla fall. Sedan är det ett annat faktum som är lite ovanligt och det är att jag är karriärkvinna och pappersskyfflare och Magne är reparatör. För mig är det perfekt! Jag får leva ut mina lustar på både ett och annat sätt. Hum, hur tänkte ni nu, snusk eller mer praktiska saker? Jag tänkte på att eftersom Magne är praktiskt lagd så får jag även jag leva ut mina praktiska ådror. Då menar jag att såga i första hand, det är en passion. Cam har provat, blev visst inspirerad fick jag höra och chockade mannen djupt med att såga ner en dunge med sly och små träd. Men hennes gubbe sågade sedan ner dubbelt så mycket dagen efter. Men Cam, det är ju en bra grej om du vill ha något gjort börja så tar han resten! Min underbara man han fattar att det där med att såga ner träd kan jag få hålla på med om jag tycker det är skoj. Ja, han hjälper till när det behövs och han föredrar motorsåg och röjningssåg före handjagad såg. Jag tycker fortfarande de sågar som har motor är läskiga, men jag vänjer mig.

 

Nu snart skall jag börja packa för vi skall hålla kurs i Norge till helgen. Vi får se om Magne är vän med vägen. Nej det blev fel. Magne är alltid vän med vägen men han drabbas ibland av ett gäng mottrafikanter. Jag skriver mottrafikanter för det är just så det upplevs ibland. När dessa mottrafikanter är ute och kör så förändras världen och Magne med den. Han visar en aggressiv sida, och har många gånger lust att kliva ur bilen och klå upp de som i hans tycke inte kan köra bil. Nu har det varnats för snö, Magne är en fena på att köra i snö. Men mottrafikanterna kan inte det. Dessutom har mottrafikanterna en väldig förmåga att köra med sommardäck trotts att väglaget skriker vinter! Men nu när det finns nå många moderna bilar med ABS och andra roliga förkortningar som skall göra livet lättare för de som kör bil, så kanske det blir färre som inte kan köra i snö. Eller så invaggar de skojiga förkortningarna bara bilförarna i en falsk trygghet.

 

Med det sista fattade ni att jag inte kör bil eller hur? Jag har inte körkort. Magne tror numera att det beror på att då slipper jag ens diskussionen om vem som skall köra om vi är bortbjudna. Det blir ju naturligt Magne som kör och jag som kan ta ett glas vin, eller två.

Ja Magne han får tro vad han vill, jag har lite dålig avståndsbedömning skyller jag på. Även om det kanske inte håller längre det är jag som har bra ögonmått.

Av Paula - 29 oktober 2008 15:30

Enligt önskemål så plockar jag mitt recept på Raggmunkar från minnet och delger Er detta.

  • 2 dl vetemjöl (typ)
  • 1 dl havregryn (grabbnäve)
  • 1/2-1 tsk salt
  • lite kornmjöl, graham fiber någonting brukar jag oxå sätta i. (typ 1/2 dl)
  • 7-8 dl mjölk (tills smeten är lagomt tunn)
  • 4 ägg
  • 7-8 medelstora-stora rårivna potatisar (helst mandelpotatis)

Torra varorna blandas med lite mjölk och rörs ut, så det inte klumpar sig, skvättvis sätts mjölken och röres i tills det blir en lagomt tunn smet.


Potatisen rives och sätts i.

Äggen vispas för sig innan dessa rörs ned i smeten.

Därefter är det viktigt att smeten får stå och dra sig i minst 30 minuter så mjölet hinner svälla.


Stekning: typ 50 g smör (inte margarin, det är skadligt) smältes i stekpannan som hälles i smeten när den är varm (bränn inte).


Raggmunkarna stekes på lagomt het platta.Stekt fläsk eller prova tunn skuren skinkstek som steks på samma sätt som fläsket (salt)


Tips.Prova att lägga ut en raggmunk på tallriken (stekpannestor), häll på lingonsylt, samt lägg på ett lager keso, därefter rullas raggmunken ihop, avnjutes med fläsk/skinkstek.


Ät och njut!

mat
Av Paula - 28 oktober 2008 14:49


Om man skall tro på det jag skrev i förra inlägget så skall ni inte tro på allt som skrivs här. Och detta inlägget är liksom beviset på kryddan och inte sanningen håll till godo:


Idag tog jag ett kycklinglår ur frysen stoppade det i en kastrull med vatten 2l. Jag slantade i två morötter och 3 gula lökar. Jag hade i en halv burk krossade tomater, örtagårdskrydda, två hönsbuljongtärningar, paprikapulver, cayennepepppar, malen svartpeppar och curry.


Jag lät detta koka tills köttet ramlade av benen på kycklinglåret då tog jag ur låret med en hålslev rensade och delade köttet i lagom stora delar. Sedan hällde jag i lite matlagningsgrädde.


Sedan smakade jag av och höll på att sätta mig på baken - det var en soppa det! Krämig, mjuk men endå med massor av smak.


Ja det var precis som livet - inte vet man vad som kan hända!

Av Paula - 27 oktober 2008 13:26


I en blogg så överdrivs det en del och kryddas med lite väl valda ord och liknelser för att historierna som skrivs skall vara värda att läsa.


Så dominant eller undergiven: Magne är mannen i mitt liv. Han får specialbehandligar som ingen annan är värd i mitt tycke. Han som fortfarande kan få mig att längta så förtvivlat när han inte är hemma, samtidigt så kan han få mig så arg, det är kryddor i samvaron som är helt olidligt att vara utan.


Sussie är en liten långsam Aussie som inte hade frågat varför innan hon hade tagit upp jakten på ett djur. Men trotts sin jaktinstinkt som är och förblir stor, kan hon inte hinna ifatt och döda djur. Det förstår väl vem som hellst? I alla fall de som har sett henne springa vet ju att ett vilt djur är mycket snabbare. Sedan att det är absolut förbjudet att låta en hund jaga och lägga ner ett byte är ju naturligtvis sannt. Så vad jag än skriver om det är det så att Sussie bara hinner ifatt i sina drömmar.


Igår såg vi älg och Sussie såg också älg. Helt tyst var hon men hon sa på ett tydligt sätt att hon ville bli släppt för att ta upp jakten. Nu släppte vi inte, även om vi hade släppt hade hon inte kunnat lägga ner en älg. De är för stora och för snabba, hon är ju som sagt en långsam utställningsaussie. Bara så att ni vet. Den som säger något annat vet inte vad den pratar om. Jag har papper på att hon inte jagar (MH) och jag har papper på att hon är snygg. 1 + 1 = 2 Solklart eller hur?


Så nu får ni själva avgöra vad ni tror på. Det jag skriver här är kryddade sanningar, så är det ju bara. Vad som är krydda och vad som är sannt, det vet bara jag och Magne och Sussie om det gäller henne. Men i övrigt är det inte för alla att veta exakt vad som händer.


Grannen kom ner för ett tag sedan och frågade om våra hundar hade varit uppe på deras tomt och tagit en igelkott. Det hade varit ett härrans liv och mycket skällande. Jag hade ju ärligt kunnat säga om det hade varit våra hundar så hade det varit tyst, men jag sa inte det för det kan ju missuppfattas. Men lika ärligt sa jag att våra hundar var inne och sov i dubbelsängen. Det var sannt. Sedan kom det fram att det var två svarta hundar som hade dödat en igelkott. Vi har bara 1 svart hund, och dessutom om våra hade kommit ut på natten för att jaga så hade det varit tre hundar på deras tomt.


Men våra hundar jagar inte på nätterna annat än i sömnen. Då i sömnen är det ingen som har dem i koppel utan de kan jaga som de vill. Men det är fortfarande så att om det skall jagas så sker det tyst, för inte är det Drever som vi har. Det är ju långsamma utställningsaussie och inget annat.

Av Paula - 26 oktober 2008 14:46


Ja igår så skrev jag att Sussie ville ta hönan som kom promenerande i vår trädgård.


Umm, jag borde ju då hålla koll på den hunden vid alla tillfällen eller hur.

men igår släppte jag kontrollen i några ögonblick när vi var ute och gick och vips var Sussie borta. Vi var inte hemma och gick så hönan lever och mår bra. Utan vi var ute och gick i Kungsbacka i mörkret.


Så jag började att ropa på Sussie men ingen Sussie kom, sedan hör vi ett skrik. Aj då vad har hon hittat nu tänkte jag, för det var inte Sussie som skrek utan ett mindre djur.


Så jag fortsätter och ropa och efter ett tag kommer Sussie med sitt byte, en 3 kg tung hare. Ja vad gör man? Anne som var med och gick undrade lite och gillade inte tanken på att jag tog tillvara på haren. Så nu hänger den urtagen på verandan. Vi kommer att ha hargryta om några dagar.


Sussie är en underbar hund, men jag kan inte släppa kollen för får hon upp ett spår så drar hon om jag inte är uppmärksam. Men vilken jaktinstinkt, många jägare hade nog avundats mig den hunden, enda problemet för dem hade ju varit att hon jagar tyst och helst fäller bytet själv, och en jägare vill ju få lyfta bössan och skjuta.


Men eftersom det är helt förbjudet att låta en hund fälla ett djur själv. Så har detta naturligtvis inte alls hänt. Sussie hinner naturligtvis inte upp en hare. Vad tror ni egentligen? Hon är ju bara en Aussie. hade det varit en Border Collie då så hade det kanske varit sannt.


Men i Sussies drömmar fäller hon varje hare och rådjur som hon känner lukten av. Men hon är en långsam sävlig utställningsaussie så hon kommer aldrig ifatt.

Av Paula - 25 oktober 2008 15:25


Magne kom hem igår med eyeliner skrev jag, men efter närmare studie visade det sig vara maskara. Vattenfast är den också. Han är så söt!

Jag undrade om de hade haft Dragshow på jobbet och Magne såg lite förnärmad ut, sedan skrattade han och strax därpå ringde hans jobbarkompis som han brukar hitta på tokerier med. Jag snodde telefonen och frågade hur jobbarkompisen såg ut nu när Magne såg så sminkad ut. Han missförstod och trodde jag sa smiskad... Ja inte blev jag klokade, mer än att Magne enligt jobbarkompisen skulle vara dominant på kvällen.


Det ni det gör inget! Magne dår vara hur dominant han vill.


Idag är den vattenfasta maskaran kvar trotts dusch med specialbehandling. Specialbehandlingen fick Magne efter att han hade röjt ännu ett område på tomten med röjsåg. Han var gott svett på ryggen och behövde en dusch, han var inte så värst dominant när jag tvålade in honom kan jag säga, men jag tror inte att han hade något alls emot att vara undergiven i det läget.


Sussie hade lite problem idag när vi fick besök av grannens höna, hon fick en mycket stram hållning och ville gärna att hönan skulle komma riktigt nära. Men den dumma hönan gick bara och retades. Sussie fick gå in istället så fortsatte vi att jobba i trädgården. Men jag såg på Sussie att hon tänkte - vänta bara jag tar dig nästa gång. Fast jag tror faktiskt att grannen hade saknat sin höna. Men om den går omkring ocxh skvätter i vår trädgård kanske vi kan hitta ägg i trädgården till våren, det hade inte varit fel. Om inte Sussie får tag i den innan då vill säga.

Av Paula - 24 oktober 2008 17:29


Ja ni har ju förstått att Mick är min trogne vänn som följer med vart jag går och om jag är ledsen så kan ni ge er på att han har ett uppmuntrande tal för mig. Som nu 5000 steg - det är uppmuntrande, det är bara 5000 kvar till 10000 som är minimistegmålet.


Mick är skön han gillar att gunga med han är lite layed back sådär.


Magne kom idag hem med eyeliner - inte var dag, men det inträffar. Blev ni lite nyfikna nu? Men ni får ge er till tåls, jag berättar mer när vi varit ute på promenad.

Av Paula - 23 oktober 2008 22:21

Är det någon av er som undrar hur det går med stegtävlingen?


Ja 60 dagar är en lång tid och frågan är om alla orkar att vara ute och gå regelbundet, sedan skall man komma ihåg att skriva in stegen också. Jag ligger ganska bra till på jobbet, stadigt och jämt på 12 plats ungefär  - ja ha tror ni nu att det bara är 12 med så är ni bra taskiga.


Nej vi är 325 st på jobbet som har klumpat ihop oss i lag. Vårt lag består av 6 personer och vi ligger idag på 5:e plats. Vi har halkat ner lite sedan förra veckan då vi låg på 2:a. Men vi får se om vi eller de andra her mest uthållighet.


Så nu får vi se hur målmedveten jag är men jag har varit ute i ur och skur nu i 10 dagar och då är det 1/5 del gjord och "bara" 50 dagar kvar. Men samtidigt bara jag har som vana att ha på mig stegräknaren så går det och man tänker på att gå mer.


Men så finns det ju lite missöden som har varit nära att hända:

Jag har glömt stegräknaren hemma och då får man ta tiden istället och använda omvandlingstabeller vilket är krångligare.

Jag har också glömt stegräknaren på toa. Anledningen är bra för när man sätter sig på toastolen så finns det en stor risk att stegräknaren åker i holken om man inte tar av den och lägger den på handfatet. På handfatet gör den ingen nytta om man sedan går ut och går, men den kommer å andra sidan inte att fungera om den åker i vattnet i holken!

När jag glömde den så var det en snäll person på jobbet som satte upp en lapp och tog hand om den lille manicken.


Min manick - jag tänkte döpa den till just Manick och med smeknamnet Mick. Det är lite roligare att säga att jag och Mick är ute på promenad. Kanske man kan få någon svartsjuk? Nej inte troligt. Inte på Mick. Mick som följer med på toa, han är med när man byter om. Han sitter varmt och tryggt när det regnar ute och jag blir så glad när jag tar fram och öppnar honom.



Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards