Alla inlägg under juli 2009

Av Paula - 23 juli 2009 21:15


För någon vecka sedan var vi i Stockholm jag och Jonas för att se om Vackre Leo kunde tänka sig att para Fixa och om hon accepterade det.


Tågresan upp gick jättebra. Fixa var lugn och trevlig mot alla som tyckte att hon var så söt - och det är hon ju. Jonas fixade 5 timmar på tåget som en dans han tyckte nog att det skulle bli lite spännande att hälsa på hos Leo med familj.


När vi kom upp så skällde Fixa på Leo, hon verkade tänka jag vet nog vad han tänker - och jag tror att han berättade det också. Se bara här.


Sedan verkade Leo inte helt förstå hur han skulle göra. Men hans far bor ju i Tyskland så samtalet om blommor och bin har de tyvärr missat.



Fixa tog sedan tag i saken och smällde till honom och för att bara bli pussad i öronen ville hon inte, nja Leo pussade överallt faktiskt. Hela Fixa blev blöt. Men det märktes att hon gillade att han var lite gentleman så där i början.


Nåja till slut efter att Leo förstått att det gick inte att behandla Fixa som en liten porslinsfigur så blev det lite rejäla tag.


Sedan fick vi ju ta några fina kort också - fast på detta första var det bara Leo som blev fin - Fixa tyckte att det var konstigt att sitta där på kommando.


Men detta tycker jag blev fint på båda två. Skoja bara - öronen ligger fel och de ser obekväma ut, men de satt äntligen still.


Nu är det bara att vänta och se om det var tillräkligt bra jobbat av de två nybörjarna. Men det blev parning under tre dagar så det borde gått vägen.


Här kommer lite fler bilder. Fina hundar tycker jag men jag är ju mycket partisk i den frågan.



Av Paula - 23 juli 2009 19:39

 

Det är jättesvårt att bedöma människor som skall ha en hund, man måste gå på känsla.

Det jag tittar på när jag träffar folk är hur de agerar med våra hundar. Vad hundarna gör, men sedan också vad de säger och vilka värderingar de har. Men det är fortfarande svårt. Jag tror att det är lätt att välja valpköpare som man trivs med och det är viktigt för jag vill följa valparna i många år framåt.

 

Jag föder upp hundar som kommer bli enormt bra tävlingshundar och jag vill att de skall komma till sin fulla potential om det är möjligt. Så jag kan mycket väl välja en som inte haft en egen hund framför en som har haft flera bara för att jag tror att den personen har potential till att bli en bra tävlingsmänniska och hundägare.

 

De hundköpare jag redan har var vid hundköpet från 17 år till 40+.

 

De som redan har köpt hund har visat framfötterna rejält på tävlingsbanorna hör bara:

Kvalat till SM i freestyle

Uppe i lydnadsklass 3

Uppe i lydnadsklass 2

Uppflyttade till klass 2 i agility och hoppklass.

Pinnar i agility och hoppklass.

Tävlar i rallylydnad.

Tränar spår

Tränar viltspår

Vallar

Osv

 

Och i och med att jag känner hundarna så väl så vet jag hur underbar känslan är när man tävlar med dessa hundar – och det även om det inte går bra. För de gör alltid sitt bästa, men det kan vara så att ägaren klantar till det. Antingen att man gör fel på tävlingen eller så har man inte tränat tillräckligt bra.

 

Och jag har ju förstahandsinformation – vi tävlar ju med våra hundar.

 

Jag själv har gjort en massa fel, så jag vet mycket om vad man inte skall göra – men också gjort en massa rätt.

 

För att då gå till hur vi har valpar och hundar.

Våra hundar är familjemedlemmar men de precis som vårt barn har regler som de skall följa. Gör de inte det så daltas det inte utan de får reda på att de gör fel. Och det stämmer mycket bra med hur Aussien är  - de är omedelbara de handlar de funderar inte så mycket utan det händer en massa saker och dessutom fort. Så det gäller att vara alert för annars missar man tillfället.

 

Så när vi har en valpkull så är det jätteviktigt att de får vara med om en massa saker, men inte för tidigt. De första 3 veckorna skall det vara lugn och ro. Tja man väger och byter underlag, men i stort skall valparna bara ha det lugnt och tryggt. Men sedan då när de själva börjar utforska då får de byta plats, får större utrymme. De får vara ute, upptäcka nya saker, träffa människor, träffa våra andra hundar och senare också andra hundar. De får höra massa olika ljud, känna olika material, underlag och allt vi kan komma på. De blir tränade i att åka bil, ha på sig halsband och smaka på lite olika saker.

 

Jag tycker uppväxten för valpen är enormt viktig för det formar hur de blir som individ. Om en valp inte träffar andra hundar som kräver att de visar respekt, så lär de sig inte de signaler som de behöver för att klara sig bra tillsammans med andra hundar.

 

Av Paula - 22 juli 2009 22:16


Läste precis en blogg som syftade på att många uppfödare vill att deras hund skall komma till ett aktivt hem. Och att uppfödare till de flesta raser säger - tänk på att det är en väldigt aktiv hund.


Jag brottas ju ibland med detta att säga ja eller nej till en som är intresserad av att köpa valp av mig.


Här kommer därför lite sakar som kan hända:


Personen vill ha en Aussie men vet ingenting om rasen - ja det kan ju vara Ok, lite beroende på erfarenhet, inställning och mål med hunden... Är det för att de ju var söta på bild... Hum ja de är vackra, men framavlade för att jobba med stora fårflockar.


Men om man då lägger till att - jag vill ha en kamrat att vara ute och springa med - hum vad mer?


Om det då inte finns några fler mål då vet jag att detta antagligen kommer bli problem eftersom en Aussie har vakt, jakt och vill ha något "arbete" som att man jobbat med lydnad, spår, agility, vallning etc. Inte så att man måste ha tävling som mål men endå ett mål för att hunden inte skall drälla hemma de flesta dagarna. För får de inte något som de tycker är vettigt att göra, så hittar de ofta själva på ett "arbete" - valla in de som kommer på besök (läs bita i hälarna), skaffa egen mat och bidra till hushållet, vakta huset så att bara vissa personer kommer in, jaga brevbäraren, jaga småbarn... och så vidare... Blir ju då klart fall för en omplacering eller i värsta fall avlivning... Inget en uppfödare vill vara med om!


Men tanken som också dök upp, vad är det som får en som söker en ny hund att välja just en speciell uppfödare?


Jag har hört många varianter:


En kennel som är liten men seriös.

En kennel som ligger i närheten.

En kennel där man inte bara håller på med utställning.

En kennel med mycket kunskap om rasen som själva tävlar och tränar hunden.


Men då finns det säkert andra:


En kennel som förder upp mycket hundar - så att man vet att man snart får en valp?

En kennel som inriktar sig på utställning - ja, då kanske man får en med inte lika mycket drifter dvs enklare hund och så en som är snygg?


Men jag själv kommer ihåg vad jag ville ha:

En kennel som föder upp hundar som kan jobba med allt man vill, men som är trevliga så att det blir en familjehund. Mentalt bra hundar som kan koppla av och jobbar när man vill det.

De skall vara bra i konstruktionen (fysiskt) så att de inte får skador - innebär att de kommer att se bra ut, men kanske inte bli svensk vinnare - helt Ok för mig.


Precis en sådan kennel som vi vill vara...


Av Paula - 16 juli 2009 10:36


Vi funderar på att måla om huset. Idag är det rött med svarta vindskivor och fönster. Och jag tycker det ser lite dystert ut.


Jag skulle vilja ha det grönt som omogna ax av vete, och med orangegula knutar, vindskivor och fönster.


Sedan kommer då prislappen. Om mans kall måla om hela huset så kostar det en del.


Men så är det också så att det finns färger som i färgtest inte håller måttet:

Färgerna som underkänts i testet är:
Nordsjö Tinova Lasur – 54 anmärkningar
Flügger 95 Aqua Trälasyr – 51 anmärkningar
Falu Vapen Slamfärg – 48 anmärkningar
Landora Villafärg – 44 anmärkningar
Alcro Allmoge – 43 anmärkningar
Liwa Uteakrylat – 37 anmärkningar
Liwell Utelasyr Aqua – 29 anmärkningar
Jotun Demidekk Oljetäckfärg – 27 anmärkningar
Colorex/Scala YMER – 23 anmärkningar


Källa Folksam


Men jag har i alla fall kommit på att Bauhaus har bra färg till bra pris. Känns ok. Kollade i färghandeln och de tar ung 4-500 kr mer.



Av Paula - 14 juli 2009 16:54

Den 18/7 kl 11.00 går startskottet för en träningstävling på Alfahundcenterplanen.

Det blir en enkel tävling där vi hoppas att alla kan hjälpa till lite grann. Vi har fått in anmälningar från såväl nybörjare som elit och alla är lika välkomna. Det är en träning så är det någon speciellt som man behöver träna så säg till. Det innebär att det är ok att belöna på planen för de som vill och för de som vill kör vi strikt tävlingsmässigt.

 

Vägbeskrivning:

Kör E20 mot Lerum, kör av vid Kastenhovsmotet. Från Göteborg ,sväng höger och nästa höger igen under motorvägen.
Från Alingsås sväng höger direkt.

Efter ca 0,7 km välj höger i rondellen. Följ denna väg i ca 1 km och ta sedan vänster i nästa rondell mot Gråbo efter ytterligare 1 km kommer en ny rondell, fortsätt vänster mot Gråbo. Kör Gråbovägen ca 1 km. Sväng höger mot Brukshundklubb (1 gg, men inte andra skylten). Fortsätt den vägen (Tollestorpsvägen) så ser ni efter en liten stund en plan mellan fårhagarna.

 Vi startar med agilityklass och fortsätter sedan raskt med två hoppklasser. För att även jag och Magne skall få tävla kommer Domare att växla.  Svårigheten kommer att vara lätt öppenklass (klass 2) så att alla kan vara med, ev läggs någon svårighet till för de mer erfarna. Banorna är nyritade av utbildad domare. 

Ta med vatten till hunden, fika och något att sitta på. Toalett finns ej vid planen, men gott om natur.

 Har du inte anmält än men vill vara med, skicka ett mail till magne (snabelA) lotis.se
Av Paula - 12 juli 2009 15:33


Om intresse finns tänkte vi arrangera en träningstävling i Stenkullen. Vi har
fått låna hinder och plan av alfahundcenter (www.alfahundcenter.se).

Vi tänkte starta kl 11 med agilityklass och ha minst en hopplass, hinner vi så
har en hoppklass till. Det kommer att vara öppen klass, med veteranhöjd för de
hundar som är över 9 år.

Kostnad: ett lopp 30 kr, två lopp 50 kr, tre lopp 60 kr. Betalning sker på plats
(kontant).

Domare: kommer att finnas.
Priser kommer inte att finnas.
Hindren är godkända.
Toalett finns ej i anslutning till planen.
Vatten finns ej.
Ingen servering finns.
PM skickas ej ut.

Ta med vatten till hunden och något att sitta på.

Alla är välkomna, vänner som ovänner.

Vid intresse maila oss, maila även och berätta om ni kan hjälpa till.

Hälsningar
Paula & Magne

Av Paula - 5 juli 2009 15:15

Solen har verkligen visat sig under vår semester, jag är brunare än någonsin och jag är den som helst sitter i skuggan. Hundarna är nöjda med att bara ligga och slöa.

 

Lilla Storm är söt och har fått prova tunnlar och slalom. Sussie och Storm är sådana kompisar – de bråkar och njuter av varandra. Det känns som om det är bra att Sussie fick behålla en valp ur denna kull hon njuter verkligen. Även om hon blir förbannad på den lilla ibland.

 

Storm är verkligen en som kastar sig in i allt – hon simmar som en vilde och skall efter de stora. Och när de springer så springer hon efter med förtvivlat skall för att hon inte hänger med. Så Storm är ett namn som passar henne!

 

Idag är det lite mulet och jag tycker att det är underbart! Det är bara några grader kallare men det passar mig utmärkt. 30 grader är för mycket, 22 är min lagom temperatur.

 

Semestern var härligt men när vi kom hem hade rabatterna svämmat över med ogräs och gräsmattan var en äng – så första dagen hemma tillbringades med att klippa gräs och riva ogräs, men sedan såg det snabbt ut som det skulle!

 

Sussies skrytkull som en kallade den de är ju nu 2 år och de visar verkligan framfötterna på tävlingsbanorna. Agility och lydnad och stora framgångar inte utan att man är stolt! Det är så härligt med så många duktiga ägare!

 

Kram på er i sommarsolen!

 

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards