Direktlänk till inlägg 23 juli 2009

Valptema och uppfödning fortsätter

Av Paula - 23 juli 2009 19:39

 

Det är jättesvårt att bedöma människor som skall ha en hund, man måste gå på känsla.

Det jag tittar på när jag träffar folk är hur de agerar med våra hundar. Vad hundarna gör, men sedan också vad de säger och vilka värderingar de har. Men det är fortfarande svårt. Jag tror att det är lätt att välja valpköpare som man trivs med och det är viktigt för jag vill följa valparna i många år framåt.

 

Jag föder upp hundar som kommer bli enormt bra tävlingshundar och jag vill att de skall komma till sin fulla potential om det är möjligt. Så jag kan mycket väl välja en som inte haft en egen hund framför en som har haft flera bara för att jag tror att den personen har potential till att bli en bra tävlingsmänniska och hundägare.

 

De hundköpare jag redan har var vid hundköpet från 17 år till 40+.

 

De som redan har köpt hund har visat framfötterna rejält på tävlingsbanorna hör bara:

Kvalat till SM i freestyle

Uppe i lydnadsklass 3

Uppe i lydnadsklass 2

Uppflyttade till klass 2 i agility och hoppklass.

Pinnar i agility och hoppklass.

Tävlar i rallylydnad.

Tränar spår

Tränar viltspår

Vallar

Osv

 

Och i och med att jag känner hundarna så väl så vet jag hur underbar känslan är när man tävlar med dessa hundar – och det även om det inte går bra. För de gör alltid sitt bästa, men det kan vara så att ägaren klantar till det. Antingen att man gör fel på tävlingen eller så har man inte tränat tillräckligt bra.

 

Och jag har ju förstahandsinformation – vi tävlar ju med våra hundar.

 

Jag själv har gjort en massa fel, så jag vet mycket om vad man inte skall göra – men också gjort en massa rätt.

 

För att då gå till hur vi har valpar och hundar.

Våra hundar är familjemedlemmar men de precis som vårt barn har regler som de skall följa. Gör de inte det så daltas det inte utan de får reda på att de gör fel. Och det stämmer mycket bra med hur Aussien är  - de är omedelbara de handlar de funderar inte så mycket utan det händer en massa saker och dessutom fort. Så det gäller att vara alert för annars missar man tillfället.

 

Så när vi har en valpkull så är det jätteviktigt att de får vara med om en massa saker, men inte för tidigt. De första 3 veckorna skall det vara lugn och ro. Tja man väger och byter underlag, men i stort skall valparna bara ha det lugnt och tryggt. Men sedan då när de själva börjar utforska då får de byta plats, får större utrymme. De får vara ute, upptäcka nya saker, träffa människor, träffa våra andra hundar och senare också andra hundar. De får höra massa olika ljud, känna olika material, underlag och allt vi kan komma på. De blir tränade i att åka bil, ha på sig halsband och smaka på lite olika saker.

 

Jag tycker uppväxten för valpen är enormt viktig för det formar hur de blir som individ. Om en valp inte träffar andra hundar som kräver att de visar respekt, så lär de sig inte de signaler som de behöver för att klara sig bra tillsammans med andra hundar.

 

 
 
Ingen bild

ebba

23 juli 2009 20:51

tycker att detta låter superbra. roligt att ha så många framgångsrika kullar och så duktiga människor också! hoppas också att vi kan, med våran hund och framför allt jag, tävla i agility och lydnad och spår hade jag tänkt våga mig på också. skall bli roligt med bilder på lilla Fixa också, jag lade upp den bilden som du har som bakgrund här på bloggen, länkade hit och till hemsidan. vänliga hälsningar, Ebba

 
Ebba

Ebba

23 juli 2009 20:58

(hann trycka på skicka kommentar innan jag var riktigt klar därför kommer en till nu)
och nu sa Salle precis att han jättegärna vill testa att valla. Så det ska vi försöka ordna. kul! ha det fint
Ebba

http://metrobloggen.se/231

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards