Alla inlägg den 7 november 2008

Av Paula - 7 november 2008 18:46


Förr uppskattades följande av en fru:

Lagar god mat som finns på bordet när mannen kommer hem.

Uppfostrar barnen så att de finns men inte hörs.

Är ekonomisk och händig och lagar, syr och pysslar om hemmet så att det lyser ombonat och varmt.

Sedan värmde hon sängen och födde mannen många starka söner, utan att klaga.


Är det då fult att ha några av de egenskaperna idag?

Jag gillar att laga mat, jag kan sy och måla och piffa upp hemmet. Visserligen så tycker jag inte om att städa, diska och de där tråkiga bitarna - då föredrar jag att ta ner ett regält träd och såga upp det så mycket. Men är jag en bra kvinna eller är det omodernt att vara bra på saker som är lite gammalmodiga?


Det är ju inte så att jag är den enda som lagar mat och pysslar här hemma. Magne är guld på att stå vid spisen, han lagade en superb fredagsmåltid idag tex. Och är det då Ok att vara lite huslig när mannen är modern och hjälper till?


Men vänta nu varför använder man orden mannen hjälper till föresten? Är inte det en självklarhet? Delat arbete - jag hjälper till? Men så är de ju hela tiden mannen hjälper till i hemmet, och underförstått så tar kvinnan hand om det - eller hur?


Hur är det då i andra förfållanden, man och man och kvinna och kvinna? är det där så att ena partnern bara hjälper till och den andra har hand om hemmet? Eller är det ännu mer jamnställt?


Ja ni läsare ni kanske har en insyn i den saken - för jag har ingen aning. Jag känner mig omodern, förlegad och förtappad. Av den enkla anledningen att det skall vara jämnställdhet i hemmet för att vara modernt och endå så använder man helt ojamnständiga beskrivningar av sådant som borde vara  lika fördelning.


Så där nu fick jag nästan skrivkramp i förskräckelsen - här går jag och tror att jag och Magne är moderna och jämnställda, och så kanske det inte alls är. Men vad spelar det för roll egentligen? Vi har vår fördelning, vi gillar den, frivillig eller ofrivillig så har den blivit vår.


Magne min ängel du är bara bäst, du tar hand om oss alla och vare sig det är jag eller du som hjälper till så är ett säkert: vi hjälps åt! Och det tror jag är det viktiga, att man gör det man kan för att ta hand om hem och familj!


Men hur var det sedan med älskerinnebiten? Ja jag har fött en som, men ser det inte som att jag har fött den åt Magne - utan åt oss. Inget trevligt minne födseln alltså, resutatet älskar jag - Jonas är bara underbar. Men allt detta men förlossningen när man känner sig som ett djur för allmän beskådan där ingen tar hänsyn till vad vi som blivande föräldrar tycker. För vi vet ju inget, de vet ju så mycket bättre de är proffs på detta med barnafödande... Nej, usch! Men det är säkert olika var man föder, men ett stort sjukhus, och en stor son som inte kan komma ut för huvudet är för stort... Men men nog dryftat om det - älskarinna var det. Ja det kan man fantisera lite om - om jag inte var fru utan älskarinna vad hände då? Man kan ju leka lite med tanken - se om någon mer nappar på den leken, sedan om någon timme när lilleman sover...

Av Paula - 7 november 2008 17:52

Hon byggdes 1861 i Nova Scotia i Kanada och seglade de första åren under namnet Amazon hon var en brigantin på 100 fot (~31m). 1967 strandade hon under en storm vid Nova Scotia, men hon bergades och såldes till en amerikan som döpte om henne till Mary Celeste.


Den 7 november 1872 seglade Mary Celeste iväg från New York med en last av råsprit, hon skulle segla till Genua. Men Mary Celeste kom aldrig fram, utan hon hittades först 5 december utanför Gibraltar. Lasten med sprit fanns ombord men besättningen var borta. Men Mary Celeste hade en historia redan före detta.


Många rykten finns om att det hittats ett blodigt svärd under kaptetens säng och att besättningens sista måltid ännu stod framdukad när hon hittades, men inget av detta är sannt.


Det som dock är sannt är att den sista ankringsplatsen var den 25 november på ön Santa Maria i Azorerna enligt skeppets loggbok och att en livbåt och en sextant saknades. Ni vet väl vad en sextant är? Malena Ivarsson hade program om sex på TV - en Sextant? Eller Olle Wallner från Fråga Olle? Nej En Sextant är ett navigationsinstrument som vi använde innan vi hade GPS och andra fina elektroniska instrument.


Mary Celestes historia var inte slut med att de bergade henne utan hon seglade under många år efter denna mystiska historia. Hon hade flera ägare under de sista åren och den siste ägaren överlastade henne med skrot och tog ut en för hög försäkring därefter seglade han henne till ett rev utanbför Haiti och tänkte begära ersättning för haveriet. Men Mary Celeste ville inte ge upp utan en fight så hon sjönk inte med en gång som det var tänkt vilket resulerade i att kaptenen blev fast för bedrägeri.


Så kan det gå ett annat år men samma datum.


Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards