Direktlänk till inlägg 11 november 2008

” Sitt” och ”hopp” två utmärkta ord, som fungerar som kommandon också.

Av Paula - 11 november 2008 21:19

 

Har ni tänkt på hur utmärkta orden ”sitt” och ”hopp” är? Inte? Vi använder de nog ganska slentrianmässigt och tänker inte på hur förstklassiga de orden är. Vi kan säga var så god och sitt eller – SITT!!! Artigt eller som ett kommando utan krusiduller.  Kanske inte fungerar så bra på barn och åkta hälft men prova, man kan bli lite förvånad!

 

Hopp är också ett bra ord, jag hade gärna velat ha det så att om jag sa hopp, sa andra – hur högt? Hade varit lite trevligt att vara en auktoritet av en sådan kaliber. Men vänta lite nu, jag har ju tre stycken som bara väntar på ett så vältalande ord som ”hopp”. De älskar det ordet. Det går lika bra med framåt, men jag tror ändå favoritordet är ”hopp” näst efter ”mat”. Ja som ni säkert listat ut så är det ju Lotis, Sussie och Fixa som jag tänker på som gärna vill ha ett litet ”hopp”-kommando,  och en matte eller husse som springer bredvid.

 

Undrar ni nu om jag har blivit helt snurrig och dessutom dötråkig? Ja kanske, man det var så att jag igår fick en liten tankeställare om hur användbara just orden ”sitt” och ”hopp” var, och att man har lärt hundarna vad de betyder. De är användbara i så många sammanhang.

 

Igår gick jag förbi en lång rad av taxibilar, och längst fram såg jag en kvinna stå med två Husky och en schäfer och de visste helt klart inte att ”hopp” innebar att de skulle hoppa in i taxibilens backlucka. De snodde runt hennes ben och jag hörde att hon blev arg och stressad. Så jag gick fram och frågade om hon ville ha hjälp och tog två av kopplen så att hon kunde ägna sig åt den ena Huskyn. Jag gick fram mot bakluckan och sa ”hopp” lugnt och den andra Huskyn hoppade in. Så var det bara Schäfern kvar och den lyfte hon in.

 

Om nu hon hade behållit lugnet och kunnat säga ”sitt” till två av hundarna och sedan ”hopp”, så hade hon inte haft något problem att klara detta själv.

 

När jag sedan gick därifrån tänkte jag på hur jag skulle ha klarat situationen med mina tre om jag behövde ha in dem i en taxi. Och de är nyfikna så de hoppar ju in i alla bilar, så det är enkelt. Ibland lite pinsamt. Sussie har tex hoppat upp i en elbil, med en vaktmästare i när han öppnade dörren bredvid oss. Han blev lite förvånad, men glad över att få en Sussie-puss. Sussie har också i ett obevakat ögonblick satt sig i förarsätet på en öppen bil, ägaren tittade sedan in och blev lite förvånad… Ja oj, Sussie har undersökt lite väl mycket som unghund, och hon är så snabb att man inte riktigt hinner stoppa henne. Lotis hoppar gärna in för att undersöka bak i alla bilar hon kommer åt på jakt efter mat och godis.

 

Men hur har de tre vi har blivit så lätta att få in i och upp på allt? Funderade jag vidare. Ja, jag har ju inte körkort så jag åker ju med i många olika bilar, men sedan har vi medvetet tränat ”hopp” i så många olika sammanhang som möjligt. ”Hopp” upp på lastbilsflak, upp på murar, träd, in i bilar så fort de får hoppa, och de har blivit belönade för att de hoppar. Sedan innebär det att man inte kan säga ”hopp” hur som helst, för ”hopp” betyder hoppa över inte bara sätta tassarna på. Och säger man det om en mur utan att kolla hur det ser ut på andra sidan, så vet man inte hur det går. Våra hundar hoppar nämligen, de litar på oss.

 

Så ”sitt” och ”hopp” träning fick därmed en liten ny innebörd för mig och jag tänkte att det kanske inte är så självklart för alla att man tränar in det. Men samtidigt Varför inte? ”Sitt” och ”hopp” är lätt att träna och herre gud vad användbart det är. Jag har lite ”hopp” träning med Jonas också ibland och det är nyttigt. ”Sitt” träningen har däremot gått vidare till ”sitt kvar” träning med Jonas, speciellt tränas det vid matbordet. Jag känner att ibland så tar tålamodet slut och då känner jag hur inkonsekvent man kan vara tyvärr. För ”sitt” träningen med barn är i grunden samma sak som med hundar, det gäller att vara konsekvent för att de skall fatta vilka regler som finns!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards