Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Paula - 5 januari 2009 11:54

Första datorn jag hade så var det en extern station för spelen där man hade vanliga kassettband i. Nu använder vi varken kassettband för musik eller för dataspel.


Efter kasetter så fick vi de stora floppydiskarna som var så mycket lättare att hantera, banden trasslade inte och så sa de flopp flopp flopp om man viftade lite med dem. Kul faktiskt. Ganska snart efter floppydiskarna kom disketterna som rymde så mycket mer data. Hum ja flera kbyte... Oj oj oj vad mycket lättare det var att skicka data och skriva texter efter det. Många disketter fanns på mitt skrivbord, i massor med kul färger. Ja de första var svarta, men sedan kom alla möjliga roliga färger. Jag gillade de gula.


Ungefär samtidigt som jag började jobba mycket med disketter så träffade jag på ett annat problem. Jag höll på med en översättning som hela tiden fick fel när jag skulle skicka den till USA. Så jag fick ringa supporten och så frågade de om virus. Måste säga att jag måste sett ut som ett fån för jag visste inte vad det var. Men så fick vi listat ut att det var ett virus, och första virusprogrammet köptes in. Och så fick ju alla översättarna skaffa virusskydd, för alla var ju naturligtvis nerlusade med virus. Inte var kunden i USA speciellt förtjust i det... Men jaja allt går ju att fixa.


Kommer ihåg att de sa att det skulle komma ett millenniumvirus som skulle slå ut allt när det slog över och blev 2000. Men det var en rejäl bluff, som så många andra vandringshistorier.


Så gör sedan CD-skivan entré - med en succé... Oj jösses vad mycket man fick plats på den! Snabbt föll den i pris och man skaffade en CD-brännare för att kunna bränna backupper och skicka information. Och där är vi nu, fast CD har blivit DVD, men ser i alla fall likadan ut. Men DVD har naturligtvis högre lagringskapacitet. Nu börjar vi tala musik föresten och film. Undrar om det finns någon som har kvar de gamla videobanden? Ja Jonas har lite filmer som  är på "stor" film. Men det är mycket lättare att hantera DVD-filmerna. Men de blir ju så lätt repiga i pojkhänder, och när inte filmen fungerat har det varit lite svårt att förklara att det är för att han själv inte har tagit hand om skivan... Sådan logik fungerar inte alltid på barn.


Undrar vad som kommer härnäst?



Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards