Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Paula - 23 januari 2009 18:26


Oroar sig för fratiden eller tar tag i den?


Jag har planerat nästa kull på Sussie, Fixa och på Sussies dotter som är födertik. Ganska kul sysselsättning, men det tar mycket tid. Tid framför datorn och leta intressanta hanar, vilket det inte finns speciellt mycket av i mina ögon. Sedan skall ju hanen vara ögonlyst, frisk och kry. Ja så finns ju den saken att man kanske får ett nej. Men det har jag inte råkat ut för än. Men då har jag hållt mig undan vissa hanar där jag vet att jag kommer få nej. Inte för att det är fel på Sussie eller hennes stamtavla utan på vad jag kan garantera att valparna kommer göra. Det är vissa hanhundsägare som endast vill att valparna skall användas i vallningsarbete. Jag kan inte garantera det, men jag kan garantera att jag endast säljer till människor som skall ha hunden till att jobba med på ett eller annat sätt.


Så kan man säga vad man vill om hanhundsägarnas krav, men det är deras val.


Det jag letar efter är en hane som jag tror ger friska valpar där det ger en hög arbetsvilja och riktigt bra mentalitet. Men se där börjar det bli svårt, det är ofta som en hane enligt mig har brister i det ena eller andra, eller så faller det på att stamtavlan inte passar med tikens.


Ja det är bara att inse att det är en djungel! Men nu har jag lyckats pussla ihop det tror jag. Jag har hittat tre hanar, som jag tror riktigt mycket på. Men än så länge är bara två utsatta på hemsidan. Jag vet ju inte när jag kommer att para Sussies dotter, det får vi se. Hon visar tendenser att ha långt mellan löpen som sin mor, så planen är nästa vinter.


Sussie har börjat löpa nu så jag hoppas att vi får till parning om ett tag och sedan att det blir små Sussiesar som springer runt här i huset. Det är kul för i denna kullen så tror jag att det blir alla möjliga färger och dessutom alla möjliga längder på svansen. Jag gillar ju lång svans, men det är speciellt med en Aussie som har en kort.


Jag har planer på att spara en valp ur en av de kommande kullarna, vi får se vad jag väljer. Jag vill ha en ny tävlingshund själv, en med lika mycket motor som Sussie hade varit fint!

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards