Alla inlägg den 14 december 2007

Av Paula - 14 december 2007 15:15


I tisdags tittade jag på CSI på TV. Och dröm om min förvåning när en ung man stapplar in till CSI-gänget och klappar ihop med meddelandet - jag vill anmäla ett mord, jag håller på att bli mördad. Sedan tas mannen till sjukhus där han blir stadigt sämre. Efter ett tag upptäcks ett litet ingångshål i benet och en liten ihålig kula tas ut. När de analyserar kulan så upptäcks att den innehåller ricin. Gudrun tror du att jag tänkte på dig då eller? Det konstateras att ricin kan man lätt framställa om man har tillgång till ricin frön. Den unge mannen blir då mördad på samma sätt som man mördade Georgi Ivanov Markov 1978. Markov fick en kula med ricin i benet och vapnet var ett ombyggt paraply. 


Det florerar en massa bluffar på nätet och som spammail och ni har säkert fått några av dem, här kommer några exempel:

 

Mail om den sjukt feta katten som är lika stor som en normalstor aussie.

 

Bill Gates vill ge dig pengar.

 

SonyEriksson skänker bort mobiler

 

Bonzai kitten – kattungar som växer upp i glasflaskor som säljs som prydnadssaker.

 

Våldtäktsdrogen ”the rape drug” som får tjejerna att tappa minnet och bli sterila på köpet.

 

Negeriabreven - här kommer brev där man behöver hjälp med att föra ut pengar från Afrika.

 

Bara bluffar, men det finns ju ännu värre reaktioner som när Orson Welles spelade upp pjäsen Världarnas krig i radio, och eftersom han började som en nyhetssändning så var det många som trodde att det var sant och de sökte skydd.

Jag tror att om något liknande hade sänts idag så hade vi också blivit lurade.


Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards