Direktlänk till inlägg 2 december 2007

Vad får man inte blogga om?

Av Paula - 2 december 2007 21:15

 

Det var länge sedan som jag la in ett inlägg i bloggen nu, jag har inte kommit på ett bra ämne.

Visst kan jag skriva om mitt liv eller om saker som händer i världen – men det är så många som gör så det känns inte helt som min grej. Klart att jag kommer att skriva roliga saker som händer eller om jag blir upprörd över något speciellt.

 

Jag funderade på om jag skulle blogga om den svåra banan i Varberg och vad jag tycker om domare som inte kan vad för svårigheter det skall vara i klass 1. Men det har jag redan gjort – så det är inget kul.

 

Sedan hade jag ju kunnat skriva löpmeter om domarkonferensen men jag var inte där och är inte domare så jag är tyst om mina åsikter om den helgen.

 

Jag undrar lite vad som har hänt med bloggen fundera, jag saknar att läsa den. Men jag kommer inte in på den hemifrån. Hoppas att allt är bra med Gudrun och Camilla!

 

Men till dagens ämne: vad får man inte skriva om?

 

Jag tycker att man i sin blogg kan skriva ganska mycket och vara öppen och ärlig om man vill det. Vad vill man då läsa om  - eller inte läsa om?

Jag vill läsa intressanta resonemang eller intressanta saker om bloggaren.

Men om en blogg blir för negativ eller resonemangen blir för ointelligenta då kommer jag inte tillbaka och läser om och om igen. Är det dessutom dålig svenska är det jobbigt att läsa.

 

Men är det några ämnen som är tabu?

 

Tja för vissa är det säkert så att om man är för tävlings eller elitinriktad så är det inte alltid bra resonemang, då är det en del diskussioner som har utbrutit. Om man säger att klass 1 är för långsamma och har dålig handling dvs generaliserar kan man säkert få många personer att se rött. Jag tycker det är intressant ibland att höra när vissa säger att: min hund går så snabbt så jag fick rådet att dämpa honom. För mig är det saker man inte får säga till någon – att dämpa hunden! Berätta istället hur man kan ha nytta av farten och hur man kan styra hunden. Sedan är det de som tycker att den egna hunden är jättesnabb men i samma mening berättar att de får tidsfel i klass 1. För mig är det två saker som inte går ihop, motsatser för mig om det inte är så att hunden är helt ostyrig och gör långa långa rundor mellan hindren. Men så var inte fallet. Men det finns verkligen personer som inte kan se att det behövs mer fart – ja vad gör man då om man håller kurs för dem. Gör det man ”inte skall” visar med en egen hund, funkar inte det får de ta en bana med en av våra hundar, för att få en känsla av hur det är att springa med en snabb hund. Ja det låter ganska självgott, men jag vet att det finns snabbare hundar än våra – ja – men de har bra tider och ofta mycket bra tider.

 

Skryt är det då tillåtet i en blogg – ja visst men för mycket av det är inte kul att läsa.

 

Men hur är det då men dessa saker: homosexualitet, sexuella läggningar, barnuppfostran, rasism, politik och så vidare? Ja homosexualitet kan man skriva om, det har jag gjort och en del så det dröjer innan det blir mer.

Sexuella läggningar är också OK, det är till och med ganska kul.

Barnuppfostran, ja då tände det till hos vissa – man får inte skriva vad som helst då får man mothugg. Jag skrev att det inte är kul med ouppfostrade barn, och tydligen är det en del barn som verkar vara ouppfostrade i omvärldens ögon som har en diagnos. Hum, jag tror att detta kan vara ett bloggämne för de som kan mer om det – jag kan ingenting om de diagnoser som dessa barn har. Men jag ser många barn som anses helt normala där föräldrar inte ens gör ett försök att se till att de uppför sig – det tycker jag inte om. Så att detta är en öm punkt för vissa är mycket tydligt av de kommentarer som blev. Fick nått mail också men jag förstår detta, det är inte lätt att vara förälder till barn som har svårt att anpassa sig socialt.

Det är lite av en dold rasism i Sverige – är du inte normal så är pekfingret framme. Ända tills man är så udda att man tillhör en viss grupp människor.

Ja där kom vi till rasismen – är det ok att blogga om? Tja för min del beror det mycket på hur man gör. Skall man vara neutral så måste man ta fram båda sidor av rasism och om man vill framhäva att utlänningar är sämre och mer kriminella så får man stå för sina åsikter. Tja får man då skämta om rasism – jag vet inte riktigt om man får det? Jag tror att man hade fått många upprörda då – fast det beror på hur man gör.

Men det är som om jag som är mörkhårig hade börjat skriva här att jag tror att den och den gör si eller så för att han/hon är blond. Ja det kan vara diskriminering, men även det beror på hur man gör.

Glömde politik - ja om politik och politiker hade jag gärna skrivit om, men då vill jag vara mer insatt i de olika partierna för att göra det. Jag kan ha åsikter om hur jag skulle vilja att det var, men för att ha en solid uppfattning vill jag basera det på fakta. Jag fick höra när jag var ung att jag borde bli politiker - men det undrar jag om jag skulle vilja. Men samtidigt är man ju lite av den varan både till vardags och på jobbet.

 

Nu skall jag titta på Harry Potter och fundera på om jag kan få till något inlägg som skulle ge mig lite upprörda kommentarer.

 

Jag kan väl få lite hjälp?

Vad skulle få dig att skriva upprörda kommentarer i min blogg?

 
 
Sickan

Sickan

3 december 2007 22:25

Hej Paula,

fundera är igång som vanligt. Förstår inte varför du inte kommer in. 187 besök hittills idag.
/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

5 december 2007 15:11

Du Paula - man FÅR skriva om precis vad som helst men problemet är att inte alla tål att läsa det. Du skriver: "Om man säger att klass 1 är för långsamma och har dålig handling dvs generaliserar kan man säkert få många personer att se rött." Det beror inte på något annat än att vederbörande ser sanningen i vitögat men inte gillar det. Att generalisera är inte fel, färemot gör det nog ont att passa in mönstret. Testa att säg på en labradorkonferens "hunden måste vara fet för att vinna en utställning" så får du en massa bortförklaraingar som bygger på att påståendet är sant. Inte bekvämt, men sant.

Jag är i klass I FÖR att min hund springer och jag kan inte hantera det. Men visst är det så att många hundar i klass I inte springer - men det är även fallet på några punkter i klass III. Det behöver dock inte jag ta åt mig för. Är det att likställa med kvalitet? Bara för att man är i klass III? Knappast. Men det visar att man har kunnat hantera hunden i de tidigare klasserna, men inte att man klarar det med en snabb hund som river så fort man visar fel med vänster lilltå.

Och personligen blir jag endast upprörd när någon angriper mig personligen, inte för att någon uttrycker en åsikt.

http://www.blogtown.se/blog.php?id=grammatica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards