Direktlänk till inlägg 10 april 2008

Hatar flexikoppel!!!

Av Paula - 10 april 2008 07:18

 

Ja jag hatar flexikoppel, jag skall nu berätta varför.


Idag gick Magne ut på morgonrundan med våra tre (helt oskyldiga små änglar) och han går den morgonrunda som han brukar. En bit på väg så möter han en stor spets i sele och flexikoppel. Spetsen tar sats och springer allt vad den kan mot våra änglar, och då kan ägaren inte hålla utan handtaget till flexikopplet flyger ur händerna på henne. Spetsen har siktet inställt, den skall ta våra änglar! Magne försöker att mota bort den med sitt mest hotfulla avgrundsvrål, som vilken normal hund som helst undviker, men spetsen fortsätter siktet var inställt och nu är hanen spänd! Det blir naturligtvis slagsmål, våra änglar försvarar sig, Sussie och Lotis försvarar flocken, Fixa försöker dra sig undan men även hon får nått bett.


Magne får nu tag i selen på spetsen och lyfter upp, alltjämt svärande och förbannande spetsen. Magne får bett i handen och spetsen i benen.

Ägaren kommer springande och med tårar i ögonen ber hon om ursäkt! Magne är fortfarande urförbannad!


Ja skaderapporten är Magne kommer bli blå över handen, det gick inte hål men han har rejält ont! Våra änglar har vad jag kan se inga skador! Magne stannade inte för att se om spetsen fick några skador! Jag förstår honom, jag hoppas att den fick det och det är synd att det inte var dess ägare som fick bettet i handen och inte Magne! Skadeglad - nä arg!

Det är inte första gången som den hunden har velat tugga på våra, denna gången lyckades den, fast det blev som tur var inte någon fullträff. Men jag hoppas att ägaren har lärt sig något idag!


Tja, jag säger att vi har änglar och det är faktiskt så att det är de, de har aldrig gjort något sådant utfall mot någon hund eller människa. Jag vet inte om det har med uppfostran att göra som jag skrev om i tidigare inlägg eller om det är för att de har lite vett i huvudet, men änglar är de idag i min mening!


Så detta är en anledning till att jag hatar flexikoppel! Stora hundar är värst i

flexikoppel, där har inte ägaren en chans om hunden bestämmer sig för att dra. Men så finns det andra tillfällen: tanter med småhundar i flexikoppel är minst lika lilla, de kan inte handtera flexikopplet och hundarna kommer ofta fram till mina! Som sagt förut så har jag änglar, men även änglars tålamod tryter när det är ohyfsade gäster på besök i deras sfär!

 
 
Sickan

Sickan

10 april 2008 10:07

Förstår att du är förbannad! Jag hatar också folk som inte håller reda på sina hundar. Igår mötte vi en bichon på en smal stig. Hundens matte släpper ut kopplet i full längd så att hunden står mitt på stigen och stirrar Oidipus rakt in i ögonen. Som tur är har jag koll på min hund, för jag håller honom i stramt koppel när vi passerar den andra hunden. En del verkar inte förstå vad de utsätter sina hundar för när de ställer dem i vägen för tre borderterrier som ska passera. De verkar tro att hundarna bara ska "hälsa" och ha trevligt tillsammans. Tyvärr fungerar det inte alltid så. I alla fall inte om man är ägare till tre hundar som i just det avseendet inte alltid är änglar. Alla våra bordrar är i grunden väldigt snälla, men de tar ingen skit. Det vet jag och därför säger jag ofta till folk som jag möter att hålla in sina hundar.
"Jamen, han är snäll, han vill bara hälsa", säger de då.
"Min vill inte hälsa, han vill bitas", brukar jag säga då.

Fast det inte är riktigt sant. Men mina hundar behöver faktiskt inte hälsa på alla andra hundar de möter. Och om de ska hälsa på någon annan hund så är det jag som bestämmer vilken hund det i så fall är.

Tur att Magne inte blev illa biten. Laga lite god mat till honom och kramas lite extra, så går det onda snart över.

/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

 
Paula

Paula

10 april 2008 10:54

Ja - jag får väl erkänna de är inte alltid änglar, men det beror på vad man jämför med. Idag är de änglar ingen tvekan om det alls!

http://paulas.bloggagratis.se

 
pudelcilla

pudelcilla

10 april 2008 14:40

Jag ska väl antagligen också ta åt mig vad gäller ouppfostrade småhundar på kurser... Men jag måste berätta nåt märkligt som hände oss igår: Cartman blev ordentligt uppläxad av en stor, äldre kopplad hanhund vars matte stod och pratade med oss i parken. Kanske inte så smart att stå still med sin hund i koppel och prata med andra hundägare... privata sfärer blir lätt invaderade av intet ont anande lösa hundar vid sådana tillfällen. Men jag tar gärna på mig en del av skulden, eftersom jag stod kvar och pratade. Cartman blev riktigt tillstukad, inte fysiskt, men man såg att han helst ville springa hem. Då händer det "lustiga": en dvärgschnauzer med svansen rakt upp (även den i flexikoppel) kommer på stela ben fram mot Cartman, som med svansen mellan benen försöker gå undan (vilket inte går, eftersom schnauzern har flexikoppel, som matten inte stoppar). Jag skulle just be schnauzerns matte att dra tillbaka sin hund, när människan på fullt allvar säger: "Titta min hund vill trösta din hund!"
Jag tappade hakan fullständigt.
Flexikoppel är skit, men korkade människor är ännu värre. Kombinationen blir fruktansvärd.

http://udosblogg.pudeltv.se

 
Ingen bild

The Lilac Goddess

10 april 2008 21:54

Usch en sån morgonpromenad. Hoppas att Magne inte har allt för ont. Tyvärr så har jag egen erfarenhet av attackerande hundar och riktiga stolpskott till ägare så jag kan föreställa mig hur ni känner det.
Korkade människor finns det gott om så jag lär väl aldrig bli arbetslös.
Kram på er. Lilac

 
Ingen bild

Aussieägare...

11 april 2008 08:54

Angående uppfostran och änglar. Har haft vovvsing i över 20 år å känner mig som en hyffsad hunduppfostrare men min Aussie jag har nu är verkligen inte någon ängel - vilket kan kännas både jobbigt och ledsamt men vad gör man...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards