Alla inlägg den 2 september 2007

Av Paula - 2 september 2007 20:30

 

Idag har vi varit hos min mormor som är 83 år, hon har äntligen kommit in på ett äldreboende.

 

Mormor kommer inte längre ihåg alla i släkten, det är bara Jonas hon mins av alla barnbarnsbarn, och hon känner inte igen alla barnbarn. Nu är hon gammal så jag kan förstå att hon bara kommer ihåg de som besöker henne med jämna mellanrum, men glömskan gör sig också påmind vad det gäller räkningar, matlagning och andra viktiga vardagliga saker. Hon som har varit släktens minne behöver nu andra för att minnas.

 

Det var först när hemtjänsten satte ner foten som det verkligen hände något, för annars hade hon nog suttit ensam i sin trea. De begärde en demensutredning, där en av frågorna var vilket år är det?- svaret blev 1987. 1987 är ett bra år och då var det en hel hög av barnbarn och speciellt barnbarnsbarn som inte fanns – så det förklarar ju varför mormor inte kan minnas dem.

 

Att hon kommer ihåg Jonas har hon en bra förklaring på själv för hon brukar säga: Å Paula du har en fantastisk pojke, han är lika speciell som du var. Jag är hennes första barnbarn, hon har många minnen från min barndom, de flesta får henne att skratta. Ett sådant minne som hon gärna berättar är när vi (mormor, morfar och jag) var på tältsemester i Danmark. Jag hade precis fått min första fickkniv och fått lära mig hur man täljer på ett säkert sätt. Så jag visade en dansk pojke kniven, men inte fick han prova för han hade ju ingen utbildning i hur man använde kniv. Sedan berättar hon också att hon hade problem för jag försvann in i danskars tält och spelade spel, och blev bjuden på mat. Hon hade stora problem att hitta mig för hon förstod inte språket så bra som jag. Då var jag fem år berättar hon, sedan köpte de en håv till mig för vi skulle fiska krabbor, och jag bar den stolt, jättestolt till vattnet. När jag sedan fick se krabborna blev jag jätterädd men det vände fort och vi fick upp en del krabbor.

 

Att mormor inte kommer ihåg vad hon åt till middag, spelar ingen roll. Men jag förstår att de hon inte känner igen blir mycket sårade. Det är inte kul att hamna i år 1987 och inse att man inte är född ännu. Men mormor har rätt till det. Hon är äldst i släkten nu – hon har rätt att komma ihåg och prata med dem och om det hon vill.

 

Jonas stannade hos mormor en stund medan vi åkte och handlade för henne (och oss), han hade jättetrevligt. Man märkte också att mormor levde upp. Hon skrattade när vi kom tillbaka. Jonas får henne att känna sig yngre tror jag, han säger till henne att göra si eller så och har inte en tanke på att hon inte kan – vilket gör att det tänker hon inte heller på. Så vi har hittat henne på knä på golvet, trotts att hon som så många andra gamla har problem med höfterna.

 

Men Jonas är en bestämd kille – han får alla att röra på sig med sin iver. Så ung och gammal passar bra ihop. Även om gammal är äldst, så har den unge sexåringen tagit kommandot och bestämmer vad som skall hända. Vilket är tur för annars tror jag att de hade suttit mest still, för mormor har ont i sin slitna kropp.

 

Jag hoppas att mormor får leva flera år till och att hon inte glömmer mer, för jag vill inte hamna i ett år där jag inte finns när jag besöker henne nästa gång.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards