Alla inlägg den 9 september 2007

Av Paula - 9 september 2007 08:55

 

Jag har funderat på detta med rätten att skaffa barn, först tänkte jag som så att alla skall ha rätt att skaffa barn om de vill och då så många de vill. Funderingarna kom upp efter att ha diskuterat med en fyrabarnsmor som tyckte att jag måste ha ett syskon till Jonas. Hon ansåg att inget barn skall behöva växa upp ensam och att de barn som växer upp ensamma inte kan hantera en massa situationer. Jag tror inte på det hon sa, t.ex är Jonas givmild och kan dela med sig av sina saker, vilket hon sa att ensamma barn inte kunde lära sig. Jag tror att hur barnen blir oavsett om de är en eller flera beror på hur de blir uppfostrade och hur mycket andra barn de träffar.

 

Sedan har jag funderat på dessa som inte kan få barn som då naturligt lider mycket och vissa av dem testar t.ex provrörsbefruktning och hormonbehandling. Medan andra tar och adopterar barn som annars hade fått det mycket sämre. Jag har ett par vänner som adopterade från barnhem i Rumänien, de barnen har det naturligtvis mycket bättre här och ingen vet vilket liv de hade gått tillmötes om de inte hade blivit adopterade.

 

Om man tittar på hundar istället så finns det i många fall där en tik och en hane inte har passat ihop, det har inte blivit några valpar eller så har de inte blivit friska. Men med en annan hane så har tiken producerat fina friska valpar och likadant med hanen. Jag tror att det finns liknande historier att berätta om oss människor. Där ett par inte kunnat få barn medan med en annan man så har det tagit sig med en gång. Jag är övertygad om att det i de fallen inte är fel på någon av individerna, men naturen sätter stopp för att de inte passar ihop fysiskt.

 

Med hundar är det ju lätt då kan vi människor bestämma oss för att ta en annan hane. För vi har inte vad jag vet börjat med hormonbehandling och provrörsbefruktning. Men däremot använder vi oss av konstgjord befruktning vilket gör det lättare att hitta en hane som har intressanta linjer utan att behöva resa runt halva världen med tiken.

 

Tänk om vi människor hade gjort planerade barn för att det skall bli bra idrottsmän eller forskare – men vänta lite nu sådana experiment har ju redan gjorts och av personer som nu anses mer eller mindre galna.

 

Undrar om det finns mer eller mindre galna uppfödare av hundar också? Den världen är lite outforskad för min del men man nås ju av en del kostiga rykten ibland. Som att det fuskas med röntgenplåtar, paras med andra hanar än de på pappren osv. Jag hoppas att det är osanna rykten och att de som är seriösa uppfödare dominerar.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards