Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Paula - 11 oktober 2008 19:40

Fredag var en häktisk dag, jobb i långa banor jag känner mig inte färdig men det ger jag 17 i.

Oj, tänk om minchef hade läst det? Fast hon vet att jag tar tag i det som verkligen behöver tas tag i. Så det är lugnt. Men det är så just nu att det är mycket som behöver tas tag i så det gäller att prioritera och att verkligen strukturera sitt jobb. För annars tror jag att det lätt blir att man bränner ut sig, men det är ju lite av ett populärt fenomen.

 

I fredags var en sådan dag att jag redan kl 14 längtade efter ett glas vin. Jag hade redan då satt mig in i ett lösningsförslag för en ny lösning i två dataprogram, besvarat närmare 30 mail, gjort en checklista, varit på 4 möten och dessutom hunnit prata med ett antal personer i telefon för att stämma av lite andra saker. Kl 14 var jag trött! Och dagen var inte slut! Två timmar till där jag hann med lite fler saker.

 

En kollega till mig heter Andreas, under ett av mötena vi var på så skickade jag följande Msn- meddelande: Nu längtar jag efter ett stort glas vin. Han svarar – du är värd flera glas vin. Det är trevligt när en kollega säger sådana saker. Det var direkt efter en avstämning där jag talade om de stora sakerna som jag gjort i veckan, ja det är mycket på tapeten just nu. (undrar om det uttrycket kommer av att man hade tidningspapper på väggarna?)Andreas fortsätter dock vår Msn-konversation med att han själv hade alkoholförbud sedan han hade varit ute i onsdags och tagit flera glas öl. Men han skulle unna sig en godispåse. Jag svarar glatt – det är klart du skall, det är du värd. Ja även om vi har det hektiskt så kan vi ha det lite trevligt och uppskatta varandra. Men ibland är det lite långt till kollegorna tycker jag. Andreas sitter i Sundsvall, så sitter en kollega i Gävle, en i Kalmar, Chefen sitter i Stockholm men så har jag också två kollegor i Göteborg. Det är utspritt och det är därför vi träffas fysiskt minst en gång i månaden.

 

Nå tror ni jag fick nått vin? Jag hade ställt in mig på att jag skulle korka upp en flaska rött, men Magne hade andra planer för han hade köpt in en 3 l med tyskt halvtorrt vitt vin till mig. Jag är helt övertygad om att han vet vad jag tänker ibland! Sedan medan jag staplade ved så fixade han eld i vedtunnan så att vi kunde bada i mörkret. Ja här blir det nakenbad när mörkret infallit och grannarna inte kan klaga på vad de ändå inte kan se. Ja jag glömde att berätta att Magne min underbara man fixade mat – kycklinglår med sås och ris. Han är en händig man. Men vänta det är ju en låt med Gessle – En händig man. Kanske skulle köpa den till min underbare make?

 

Jag hade också ett långt samtal med Camilla där vi diskuterade vilka spännande frisyrer man har gått igenom. Eller kanske mer varför man hade haft hästsvans i 1.5 år efter en misslyckad permanent. Och som om jag inte lärde mig av det misstaget så nästa gång jag tog en permanent, så hade jag min hattperiod som varade i dryga året. Tänk att man aldrig lär sig? För jag är en av de som bara behöver gå förbi permanent vätskan så krullar sig håret och det blir mycket likt ett affro – en vit kvinna med ett affro som en svart kvinna hade dött för???? Nja INTE en vacker syn det lovar jag – och jag försäkrade Camilla om att jag INTE hade några kort kvar från den tiden! Oj tänk om jag har det? Inget jag vill visa! Missförstå mig inte nu, jag tycker att ett affro kan var hur sjyst som helst – men det skall definitivt vara på rätt person inte en likblek skandinav!

 

Idag har vi varit ute och spionerat på de hus i grannskapet som är ute för försäljning, det är många nu och allt ifrån stora lyxvillan för 3 mille till lilla huset som legat ute länge för runt 800 000. Det börjar kännas som om det är nått stort på gång. Då blir man mer medveten om att det är viktigt att behålla jobbet och klara vardagsekonomin. Men vi duckar för det och tänker på andra saker, inget kul alls med kraschade ekonomier och finanser.

 

Min mormor fyllde år i veckan så efter att ha staplat ved och haft en lyxdusch med Magne så åkte vi dit. Hum vill ni veta vad en lyxdusch är? Det är när jag blir intvålad från topp till tå, när jag får håret tvättat och blir duschad och balsamerad – nej vänta balsamerad var inte bra ordval – det har synonymen mumifierad. Men jag fick balsam i håret och hårbotten masserad det var så skönt! Undrar ni vad Magne fick? Ja Magne fick samma behandling – lyxbehandlingen! Så sensuellt! Efter den duschen kunde jag med lätthet möta världen!

 

Så åkte vi och inhandlade en ny joggingdress till mormor. När vi kommer upp till mormor på hennes ålderdomshem så är min moster och min kusin där och de har haft med en smarrig tårta. Så vi liksom löser av varandra, Jonas är den som helt naturligt får mest uppmärksamhet av alla tanterna. Det märks att de andra damerna är lite avundsjuk på att mormor får så mycket kramar av lille Jonas. Så pratar vi och umgås med de gamla i två timmar, det märks att mormor trivs med sitt kompisgäng nu. De är en grupp damer som har det så skoj!

 

Väl hemma så blev det matlagning – jag har en gulaschgryta som puttrar och så lagade jag en fläskfilé gryta med ris. Kan varmt rekommenderas tänkte delge er receptet:

1 fläskfilé skär i skivor och stek 3 min på var sida (salta och peppra)

Fräs 1 singel vitlök, 1 gul lök och en pakrika i smör tills de är mjuka.

Strö över 1 tsk ingefärapulver, 1 buljongtärning, och häll på 2 dl creme fraiche och 2 dl matlagningsgrädde och låt det puttra. Smaksätt med senap, salt och ev lite peppar. Lägg i de stekta fläskfilébitarna och servera med ris. Det var bara jättegott! men det skall definitivt vara vitt vin till - nu skall jag gå och ta mig ett glas!

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards