Direktlänk till inlägg 20 september 2007

Hur fort kräver man resultat?

Av Paula - 20 september 2007 18:45

 

Genom åren har man mött många duktiga agilityförare som nått mycket bra resultat med sina hundar. Sedan när de får en ny så är det inte alltid att det går lika bra med en gång. Här är ett exempel. Vi kände en person som nått jättebra resultat med en hund och så får han en ny. Första starten så går det ganska bra men det var en av de sista gångerna som bordet var med.

Det som hände var att hunden inte förstod vad han skulle göra med bordet utan dök under det. Dvs en vägran men föraren blev rasande! Hunden som inte förstod stod som en fågelholk. Den föraren som satsade på en ny hund för att komma till toppen slutade med en gång. Det var sista tävlingen som vi såg dem på.

 

Sedan finns det de som slutar tävla med en hund som blir för stressad av agility som fungerar i andra sporter och det kan jag förstå. Om hunden stressar upp sig så att den i princip skadar sig hela tiden och föraren inte hittar ett sätt att få ner hunden i lagom stressnivå. Nu är jag inte någon som jagar stressade hundar, för det är sällan som jag ser för stressade hundar i agilityn. Vissa hundar har en stil som kan se stressad ut tex många terrier men det är för den skull inget skadligt för dem. Deras stil är bara lite annorlunda och mer fysisk än andra hundars.

 

Men det är ofta som man ser att unga hundar har forcerats fram, det kanske man kan tycka om Magnes nya Fixa. Men vi har alltid sagt att om hon inte är tävlingsklar när hon är 18 mån så är hon inte och får vänta till hon är. Nu var hon det och det tog inte lång tid innan hon tog första pinnen. Men vi har inte börjat kräva någon fart med henne ännu, den fart hon har nu är den fart hon självmant har valt. Om man börjar tänka fart, fart, fart med för unga hundar tror jag att det kan resultera i skadlig stress. Därmed inte sagt att vi låter henne söla sig fram över varje hinder. Utan vi lär in ett effektivt sätt att ta varje hinder, för tas hinder effektivt så går det snabbt. Sedan passagen mellan hindren går så fort som Fixa väljer.

 

Det finns förare som tar ut sina hundar på första tävlingen lång innan de är klara, de kan inte hindren och förstår inte handlingen. Detta även förare som har haft hundar innan, och jag förstår inte varför. Då tycker jag det är bättre att låta det ta tid och börja tävla senare så att det känns riktigt bra första tävlingen. Vi startar inte själva en hund om det inte finns en chans att man kan vinna. Definitivt inte om hunden inte kan hindren och inte om det är risk att hunden får tidsfel i klass 1.

 

Nu finns det ju många anledningar till att tävla och jag klandrar inte dem som tävlar för att det är kul och som inte har som mål att komma till SM, NM och VM. Men de som har det som mål som ändå startar för tidigt?

 

Ja för mig är det som att starta i lydnad utan att ha som mål att få 10 på alla moment, för mig finns inte det. Jag tycker att en som har mål med sitt tränande och tävlande bör vara noggrann från början och inte slarva med inlärningen och tänka att jaja det är inte perfekt men går det så går det. Sedan att man vet att på den unga hunden så kanske inte tex kontaktfält och slalomingångar sitter som på den gamla erfarna hunden det är en annan sak. För de som är 18 månader och där allt är perfekt från början ja där undrar jag när man började träna och hur många timmar i veckan som den unga hunden har tränat.

 

För börjar man för tidigt och tränar för hårt  ummm det kan vara hundplågeri i vissa fall. Ja nu stack jag väl ut hakan så att jag får arga kommentarer, men det är min åsikt. Vi börjar lite lätt med träningen med lite tunnlar när de är ett halvår. Lägger på lite slalom på skoj. Först när de börjar närma sig året får de hoppa höga hinder, och samtidigt lägger vi på kontaktfälten försiktigt. Men jag har sett 6 månaders hundar köra kombinationer med många hinder på hög höjd. Och då förstår jag varför – nej jag förstår inte varför. För valpen måste få vara valp också. Inga krav så tidigt och definitivt inte höga höjder för att den belastningen är inte bra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards