Alla inlägg den 3 januari 2008

Av Paula - 3 januari 2008 22:39

Klass 2 har i agilityn blivit en klass som just nu lever på undantag. Senaste agilitytävlingen som innehöll klass två, i de södra delarna av Sverige vill säga, den var i september. Nu har Varberg strukit klass 2 för de har bara en bana och på andra klubbar dröjer det tills det är en klass 2 igen. De som har klass 2 hundar gillar inte den utvecklingen.


Det borde vara lättare att ansöka om de klasser som arrangeras sällan som klass 2 och lag. Vill man ha en liten tävling så kan man ansöka om klass 2 x 2 tex, men hur länge då? För om det är få klass 2 tävlingar så kommer antalet tävlande i den klassen öka regält, för pinnar tas i klass 1. Pinnar tas även om det inte är snabba hundar som tar dem utan hundar med styrfart, som klarar att ta sig runt banorna. För det har varit många svårta klass 1 banor år 2007, vi får se vad 2008 bär med sig?


Får jag önska så inser de domare som bygger svåra banor i klass 1 att det inte gynnar sporten, för en tajt bana med många fällor i klass 1 får ofta upp de hundar som har styrfart inte de som springer. Sedan tajtas idealtiden ytterligare i klass 2 och de som bara hade styrfart i klass 1 blir efter om de inte har hittat gaspedalen på sin hund. För att hitta gaspedalen efter en debut är faktiskt svårt. Det är mycket lättare att träna in hindren med fart från början och sedan bibehålla farten i klasserna.


Så kära domare tänk på sporten och gynna de hundar som kan springa i klass 1!


De hundarna mognar sedan med träning och de bibehåller förhoppningsvis farten även i klass 2 och klass 3. Men just det att bibehålla farten är inte så lätt, för när man börjar att träna svårt med sin hund så brukar man sänka farten för att kunna handtera svårigheterna. Men att svänga med fart och belöna farten i svängen är det som inte är lätt, lär man hunden att accelerera i svängen så kommer man långt mycket långt!


Jag hoppas att det också blir lite mer flytiga banor i klass 3, detta för när man ser vad vi presterade på VM, så behöver våra klass 3 ekipage träna på snabba banor. För jag tycker att det verkar som om många länder har kommit förbi Sverige i handling i fart. För VM barnorna var flytiga men inte jättesvåra, det var banor som jag hade velat springa. I sommar har det varit banor som jag inte har velat springa med Sussie för jag hade bara blivit frustrerad. Jag vill ha banor där man kan välja på bakom eller framförbyte, inte banor som bara gynnar framförbyten.


Kära domare bygg banor som främjar farten i klass 3, för att Sverige skall lyckas bättre utomlands också.


För om vi hela tiden har skitsvåra banor i klass 3 så tränar vi inte på handling i toppfart, utan det är de hundar med styrfart som klarar sig igenom banorna. Jag gillar hundar som springer jättefort, och där banorna främjar just det. Kontroll i hög fart!!!


Jag skall avsluta detta med att säga att visst har det funnits flytiga banor även 2007, men tyvärr var de inte majoriteten. Och det gör att jag undrar hur utvecklingen blir 2008. Jag hoppas att det är många domare som vågar bryta trenden och som inser att fart är en svårighet i sig, man behöver inte överträffa sig själv i antal svåra svängar - inte heller i onaturliga vägar för hunden, för hundarna behöver få flytiga banor för att hålla ett långt agilityliv.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards