Direktlänk till inlägg 1 januari 2008

Årets första hoppbana

Av Paula - 1 januari 2008 11:19


Det är en stor majoritet som vill att jag skall ha mer banor och handling - så här kommer lite mer av den varan.


Handling för mig är inte att det skall vara snyggt utan effektivt, jag vill hitta bästa sättet för mig att snabbast möjligt få Sussie runt banan. De medel jag har då är att hon skall ta varje enskilt hinder så snabbt som möjligt och jag vill också att det skall vara självständigt. Ett snabbt slalom där jag kan springa förbi och placera mig är guld värt, detsamma med balansen men där har jag lyckats få den så snabb att jag inte har en chans att springa ikapp. Sedan tränar jag in saker nära och även längre ifrån, ett exempel på det är slalomingångar och svängar. Snäva svängar har varit jättesvårt att träna in med Sussie för hon ville inte svänga, hon ville springa rakt fram. Men med boll i handen så svängde hon runt hinderfångaren, så jag byggde vidare på det: Stegvis släppa bollen så att hon svängde på ett bra sätt. Det blev ett mycket positivt sätt att träna. Jag har tränat just så, positivt med stark förstärkning och det gör att hon älskar att träna och springer mellan hindren. För det tråkigaste att se är hundar som lunkar mellan hindren, när man vet att de kan springa - motivation! Det finns många sätt att träna motivation - kommer till det i ett annat blogginlägg.


Här kommer årets första hoppbana. Det är mycket viktigt hur man placerar sig och i vissa fall är det bra om hunden får en lite "sämre" sväng för att få en bra ingång till nästa hinder.


Kommer ni på var det är viktigt att placera sig rätt och var det kan vara bra med en lite sämre sväng?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards