Direktlänk till inlägg 28 januari 2008

Vilken klass är det på denna banan?

Av Paula - 28 januari 2008 23:30


Denna banan har Magne använt för något år sedan. Vilken klass tror ni att han använde den i och varför?

 
 
Sickan

Sickan

29 januari 2008 21:34

Jag tror att det är en klass-III-bana.

1. De som inte har bra kontaktfält på balansen och inte hinner placera sig rätt där får problem med hinder fem och fel tunnelingång på hinder 13; i alla fall om hundarna, som våra, gillar tunnlar väldigt mycket.
2. Samma problem efter hinder 4, där fel tunnelingång på hinder 13 lockar om man inte hinner göra ett halvt framförbyte för att vinkla upp mot hinder fem. Möjligen kan Magne ha tänkt sig något med att placera en lockande tunnel efter A-hindret också = risken för hopp är stor om det kommer något kul direkt efter kontaktfältet, men det kanske bara är terrierägare som ser detta som en svårighet.
3. Slalomingången är inte helt enkel, nästan 90 grader om man inte väljer att ta ut hunden väldigt långt för att få en enklare ingång = man riskerar att förlora mycket tid. Kanske lite lättare slalomingång för small och medium i och med att de inte har lika långt löpsteg som largehundar som hamnar ännu längre fram när de landar efter hinder 8.
4. Det är bara tre meter mellan tunnelingången (12) och balansbommen.
5. En meter mellan fel tunnelingång (4, 12) och det korrekta hindret (14), även om man har god tid på sig att hinna göra ett byte efter 13.
6. Många förare vågar inte lämna hunden på gungan = stor risk för att de hamnar för långt fram och drar hunden mot hinder 2 efter däcket, istället för att ändra riktning och springa i mål.

Jättekul blogginlägg, Paula! Jag fick fundera länge innan jag kom fram till detta svar. Glöm inte att skriva ”rätt lösning” om några dagar!
/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Flundran

29 januari 2008 23:26

Hm jag som tyckte den såg så "lätt" ut. Men efter ha läst kommentaren så vetisjutton eller har sickan gjort det svårare än nödvändigt?

 
Paula

Paula

30 januari 2008 09:49

Ja detta är inte lätt - vad är svårt?
Svårt ur vilken synvinkel - hundens eller förarens.
Om man tittar på linjer eller fällor.
Är en liten fingervisning hur svårt det kan vara för en Domare.
Men fortsätt gissa - det kan myckiet väl vara så att Sikan krånglat till det.

http://h

 
Udo

Udo

30 januari 2008 11:36

Min klantiga matte (i klass I) skulle säkerligen missa att visa mig rätt vid tunnelingång (4). Sen skulle hon antagligen vara alldeles för sen att tala om att jag skulle hoppa hinder (5), istället för ta den roliga tunneln rakt framför mig. Vid tunnelingång (12) skulle hon nog klanta till det och snubbla över mig, eller nåt, eftersom hon har ganska svårt med bakombyten vid tunnlar. Hon skulle vara tvungen att hinna med att visa tydligt att jag skulle svänga efter däcket (17) också - man känner ju igen ett upplopp när man ser det!
Men om jag haft en duktigare matte, så skulle den här banan se snabb och rolig ut, med några svåra passager (se ovan) och slalomingången (9) - där får man nog sakta ner och hålla tungan rätt i munnen.
Jag tror att det är en klass III bana, som gynnar fart framför krångel.

http://udosblogg.pudeltv.se

 
Ingen bild

Okänd

30 januari 2008 12:49

Klass 2!!!

Några fällor - men jag tror att man valt svårare tunnelingångar om det var klass 3 så därför tippar jag på klass 2. Svår slalomingång dock!

//Aussie såklart:-)

 
Ingen bild

Eva Persson

30 januari 2008 13:06

Gissar: jätte fin lije i banan för hunden, dvs snabb bana! härlig klass III bana är min gissning - som ska testa vad som händer när klass III hundarna får hög fart och föraren inte hinner med. Slalomingången är tuff om inte föraren hänger med ordentligt!

 
Liza med Felix och Nana

Liza med Felix och Nana

30 januari 2008 14:07

Jag tyckte inte att ingången till tunneln (4) var speciellt svår. Det är ju flera meter till hoppet (5) så den tror jag inte riktigt är en superfälla.

Mitt stora problem med den här banan hade nog varit slalomet. Alla andra hinder hade nog varit lagomstora problem, men just slalomet hade nog varit vår akilleshäl.

Min gissning är att det är en klassII-bana. Det kommer nog gå riktigt fort, men jag tror ändå att det är en bana för tvåorna.

Jag tycker banan ser skitkul ut och jag hoppas att jag får en chans att köra den på riktigt.

http://www.tottefelixsune.blogspot.com

 
Ingen bild

flundran igen

30 januari 2008 14:56

Asså jag tror nog att den skulle kunna vara alla klasser egentligen.
1:an för där har inte förare sån vana att se svårigheter i ickevarande svårigheter.Därför man jobbar här o nu. Lite svår slalomingång dock inte omöjlig.
Klass 2 ett mellanting på de båda klassernas svårigheter
Klass 3 det går fort o förare överarbetar svårigheterna.
Jag avundas inte våra domare, det är tur att de är så duktiga och vill klura för vår skull :) Tack!

 
Ingen bild

Åsa

30 januari 2008 21:29

Tippar på klass 2, största (enda?) problemet tycker jag passagen från tunnel 4 till hinder fem är. Slalomingången känns inte så svår om man kör serpentin över 7-9. Skulle avsluta med ett tight bakombyte innan däcket för att svänga hundarna. Viktigast är nog att inte fegköra utan att ge gärnet för det lär i alla fall mina hundar göra, stor som liten! Verkar kul att köra, mer domaruppdrag åt Magne!!!

 
Ingen bild

anna

30 januari 2008 21:37

Oj vad svårt! Slalomingången verkar krånglig och en del andra klurigheter, men jag gissar på en klass 2 bana.
Skulle vara kul att få prova nån gång i större hall :)

 
Ingen bild

Matilda

30 januari 2008 22:54

Jag tror klass 1. Varför? - Jo, det är klockrena linjer. Några lättare svårigheter, men inget omöjligt. Jag har sett betydligt svårare slalomingångar och "fällor" i andra klass 1 banor.

Möjligtvis en mycket, extremt mycket, snäll klass 2 bana. Men nää, det tror jag inte.
/Matilda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards