Alla inlägg den 29 juli 2008

Av Paula - 29 juli 2008 20:38


Jag har funderat lite på vad vi funderar på när vi har dagdrömmar nu för tiden? Förr var det ju mycket om vita springare och rida bort i solnedgången som gällde, i alla fall om man skall tro på filmer och böcker. Jag undrar om det var sant? För om det är det så tror jag att en del kvinnor fortfarande dagdrömmer om det. Och om man tittar på pocketboksförsäljning så är det ju en del Barbara Cartland som säljer än och det kan ju inte bara vara gamla tanter som köper det väl?


Nu är ju Sex in the city filmen här och den är det många kvinnor som vill gå på, även om det till stor del handlar om fyra kvinnors vänskap och så vem de vill och inte vill tillbringa nätterna med. Samt då den som vill med nästan alla män. För Samantha är en fräck brud hon gör som hon vill och kommer undan med det mesta, lite som ”man” tycker att en framgångsrik man skall vara. Och det kanske är därför hon är populär (karaktären alltså) för att hon vågar. 


Är det så att det är just det som vi dagdrömmer om – att våga? Våga ta initiativet, våga att inte bara ha en partner, våga vara vacker, framgångsrik och klara av att bära upp det ena vackra plagget efter det andra. Jag tycker det är en vacker dröm att göra det man själv vill och vara lite egoistisk. För när man sedan har det man själv vill kan man inte vara för egoistisk för då blir det svårt att hålla kvar det som betyder mest. För vänner och partners stannar inte vid för mycket egoism. Men ändå för att inte utplåna sig själv så måste man vara och ta vara på sig själv.


Jag tittade på ett program som heter: Look beautiful naked. Här är det en del kvinnor som inte känner sig vackra, men som med lite vägledning och framförallt mer självförtroende blir vackra. För om man döljer allt, och gör allt för att inte synas för att man inte är nöjd med sig sjäv – då är man inte vacker. Att istället inse att – jaha barnen/barnet har ändrat tonårskroppen till att bli en mogen kvinnas – fint så här ser jag ut! Så byt kläder och älska den du är – då är du vacker!!! 


Så tillbaka till drömmarna är det kanske också kroppen som vi drömmer om - att den egna kroppen är vacker, mogen och att man själv är framgångsrik. Sedan på vilket sätt du är framgångsrik – det är upp till dig! Att tex vara hemma och uppfostra 4 barn, det är framgång! För då är man inte ”bara” hemmafru utan man uppfostrar fyra barn! Jag har fullt upp att uppfostra ett! Men det är så vanligt att man hör att en kvinna säger – jag är bara hemma med barnen. Bara – men hallå det är ett heltidsjobb!!! Att det inte är ett heltidsjobb jag vill ha – nä det är sant, men jag insåg snabbt att det inte var något jag var världsbäst på. Jag är lite för otålig för att leka och vara superpedagogisk hela tiden.


Men att drömma om barn och man och hus på landet det är nog ganska vanligt, men undrar hur många som skulle erkänna för omgivningen att de vill vara som Samantha i Sex and the City? I Sverige är det nog få och om man sa det i bekantskapskretsen så tror jag att man anses konstig, omoralisk och dessutom som ett hot mot kvinnorna som redan har män. För Samantha kan ju tänka sig en gift karl, och hur många kan erkänna att det är OK i Sverige utan att bli halshuggna och vips stå utan vänner (kvinnliga alltså)? Sedan att erkänna att man kan tänka sig trekanter??? Ja uja vad hade hänt då? Men hur är det då att erkänna att man gillar både tjejer och killar? Börjar det vara Ok? Kanske inte om man också erkänner att man vill göra som Samantha – för då är man ju helt plötsligt ett dubbelt hot – eller hur?


Jaha – undrar ni nu vad jag drömmer om? Om jag vill vara som Samantha – jag kanske törs erkänna något hemligt här i bloggen idag? Att jag har vilda drömmar om Camilla och Gudrun? Fast nä – det är mer Johannas grej. Att jag gillar trekanter –för trassligt, tänk att sedan säga nepp inget för mig till den ene för att hans inte passade som handsken? Nej det blir tyvärr inga snaskiga avslöjanden i bloggen idag. Att jag är lite ärelysten och gör karriär på jobbet är ju ingen nyhet och det har de flesta redan räknat ut. För att nå toppen så hade jag kanske behövt vara lite mer självisk – som Samantha. Men det kanske går att vara en trevlig och duktig kvinna? Fast man märker att det är på något vis lite enklare för män – och de är inte bara trevliga och duktiga. De skiter i vissa saker och satsar på det som syns… Jag skall försöka vara lite slarvig och synas lite – för hörs gör jag redan.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards