Alla inlägg den 6 september 2008

Av Paula - 6 september 2008 16:50


Björn - ja en björn, ser varm och kramgo ut men kan vara så farlig. Ett allätande rovdjur. Namnet är efter djuret - enkelt.


Gustafsson - ett fint namn , Gustafs son, Son till Gustaf.


Björn Gustafsson har under sista året blivit en mycket eftertraktad artist. Han har redan i sin korta karriär fått utmärkelser. Han har ett rakt förhållande till journalister, han vill inte prata om sitt privatliv och när de endå kommer in på det så säger han ifrån. Rakt, rättfram och något som jag uppskattar, i mina ögon gör det honom mer intressant. Det känns då som om han tar komiker som ett arbete inte som en chans att komma i rampljuset och sedan inte lämna det utan ta varje chans till att visa sig.


Men det gör också att jag tänker att Björn är nog en intelligent kille. Först tänkte jag - oj vad är detta för pojke, men när man fick se lite till och dessutom se hur han behandlade journalister så växer han i mina ögon. Samtidigt som jag kanske ser att det är en strategi, för jag tycker att de artister som är mest intressanta är de som man vet minst om. Där det är lite mystik runt, Greta Garbo är en, hon var noga med att hålla sitt privatliv privat. Även hon var född Gustafsson.



Av Paula - 6 september 2008 09:04

Jag tittar på den omröstning som jag just nu har i övre högra hörnet, och inte en enda har kryssat i att utseendet är viktigt. Vilket egentligen är lite underligt, det finns så många kennlar som främst avlar för att få fram vackra hundar. Men det är kanske mycket förstagångs hundägare som väljer ras efter utseende.


Men jag tror ändå att det är mycket ögat som är med när vi väljer ras, för vi väljer ofta en ras som passar oss utseendemässigt och när det kommer till att välja i kullen så väljer man ofta den som passar som individ.


Om jag skulle beskriva Magne genom hans 2 hundar:

Syns - sticker ut i en grupp

Social

Högljudd

Snabb

Lättlärd

Temperamentsfull


O, ni som känner honom vet hur väl det stämmer in!


Men ibland blir det inte alltid helt rätt, som när en försiktig kvinna har fått tag i ett riktigt rivjärn till terrier tex.


Hur mycket ansvar har kennlarna eller uppfödarna att para ihop rätt ägare med rätt hund? Jag tycker att de har jättestort ansvar för att se till att rätt person får rätt individ. Jag tycker ibland att de också skall neka en person att köpa om de märker att detta inte blir bra. Men hur kan man då avgöra det? Tja, har man intensiva, envisa hundar som kräver en stark person som är konsekvent, så måste man klargöra att så är det. 


Det är också här jag blir lite tveksam till blandrasaveln – hur vet de som föder upp blandraser vad det blir för en individ? När man korsar lilla gulliga Vera med lika gulliga Bosse, och inte tänker på vilka raser som är i individerna.


Men det är inte bara blandrasuppfödarna som bör tänka efter utan det finns många så kallade seriösa kennlar som bara säljer hundar. De tänker inte på hur ägaren skall klara av hunden, har inte uppföljning, utbildning eller hjälp att erbjuda. Visst har ägaren ansvar, men det förutsätter att de får reda på vad de köper.

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards