Alla inlägg under januari 2008

Av Paula - 14 januari 2008 21:00

 

Idag blev det en promenad i mörkret och den sista biten fick de tre gå under ett ”här” kommando. Det innebär att de gick bredvid mig den ena utanför den andre som om alla tre gick fot samtidigt. Men det är inte lätt att gå så ordentligt förbi bilar och människor när friheten är så nära. För jag hade ju inte koppel på dem, för annars hade det ju inte varit så svårt. Kan säga att det var lydnad på hög nivå: de fick sitta, stanna och gå ordentligt länge länge. Jag var övertygad om att de tyckte att det var vansinnigt svårt. Men hade man fått till detta snyggt hade det varit värt en uppvisning tre hundar på rad som gör samma sak.

 

Det är viktigt att träna i sitt eget tempo även om man skall sporras av varandra. Men om man stressas av andra så kan det bli så att man stressar igenom träningen – så att det bli en kortsiktig träning istället för långsiktig. För det finns inga genvägar i hundträning, utan det snabbaste sättet att träna är att lägga upp ett långsiktigt mål. För om man tar enbart kortsiktiga mål så kommer man antagligen att tappa en del steg och då brister det i träningen och man blir inte färdig med alla bitar i träningen. Fattas bitar i träningen så kommer det att visa sig när man kommer till tävling: man kanske har fart men saknar genomarbetade svängar, man kanske har bra slalom men inga självständiga ingångar, kontaktfälten kanske går bra långsamt men när man lägger på stressen som kommer på tävling så fungerar det inte.

 

Ja det är många bitar som det kan vara brister i och det är viktigt att vara realist och se vad som saknas och våga erkänna det och ha en plan för hur man skall åtgärda det. För varje ekipage har sina styrkor och svagheter, det är jätteviktigt att man vet styrkorna och bibehåller dem men ännu viktigare är att arbeta med sina brister.

 

Men alla är inte så bra på att självkritiskt se vad man är bra på och vad man behöver förbättra. Då är det jätteviktigt att man har träningskamrater eller tränare som kan berätta just detta. Men det är inte alltid att omgivningen kan eller vill, och då kan det vara så att en kurs behövs. Men hur väljer man då den som man skall gå kurs för? Ja det beror ju på vad man vill uppnå med kursen och hur långt man har kommit. Vissa instruktörer vill göra om dig till en kopia av sig själv, det är inte alltid som de är medvetna om det men så blir det så i alla fall. Men så kan man då använda det man får från de instruktörerna och komplettera sin träning med det som passar. Men det gäller då att veta vad som passar sig själv och vara så stark att inse att alla saker inte passar en själv och sin hund. Så finns det de instruktörer som använder sin kunskap för att vara som en coach för att visa på vad du är bra på och vad du behöver förbättra. Ja man väljer själv vad man vill utsätta sig för men jag vet ju vad jag föredrar.

 

Lycka till med träningen och träna långsiktigt för att komma fram snabbare.

Av Paula - 13 januari 2008 21:47


Denna helgen har vi inte gjort annat än undvukit regnet och tränat lite.

Men vad gör lite regn vi behöver det säkert. Eller? Tja hade det kommit ner som snö hade det nog varit snörekord och det hade ju varit jobbigt.


Jag läste Stig Larssons sista bok och kände att jag hade velat läsa mer, men så är han död - attans osis!

Han skrev förutom om handligen om kvinnliga krigare - så jag började titta på ämnet. Amasoner har ju alla hört om men det finns fler i många delar av världen. Det tycker jag är intressant, men det är så tyst om dem i litteraturen att de bara är som en viskning.

Men jag är inte så förvånad för om det förekommit riktigt duktiga kvinnliga krigare så förnedrade de säkert alla de män de slogs emot. För ingen Man vill ju bli utslagen av en kvinna eftersom de alltid har sagts vara det svagare könet.


Detta med vad som kommer in i litteratur och öven skolböcker är faktiskt intressant. Det är mer män beskrivna i litteratur och kvinnor har oftast bara biroller. Detta trotts att det finns många bra kvinnliga författare och många kvinnor som både uppfunnit och gjort häftiga saker.


Sapfo är en kvinna som har smugit sig in i historien. Vilket delvis beror på att hon skrev dikter men jag tror inte alla var säkra på att det var en kvinna.

Om henne finns många myter tex anses hon ha varit bisexuell. Hon var gift och hade en dotter men hon ansågs ha grundat en flickskola där hon förälskade sig ofta. Hon ansågs ha riter för afrodite och hon grundade kanske en kult. Men det var länge sedan omkring 600 före kristus, så det är inte lätt att ta reda på sanningen.

Av Paula - 11 januari 2008 22:45

Av Paula - 10 januari 2008 22:19


Har ni nu tränat in svängarna från 5/1, så kommer här fortsättningen.


Just nu vill 54,1 % av 74 personer att jag skall ha mer om banor och handling i min blogg, det är intressant det är ju mer än hälften. Dock kan jag ärligt säga att över 50 % av inläggen kommer därmed inte att handla om handling och banor. Jag och Magne är också instruktörer - så ärligt gillar ni det ser här så tänk då skillnaden om vi målande kan beskriva genom att visa och prata också.


Men nu till övningarna:


Övning 4


I övning 1 så gällde att hunden skulle vara taggad innan man börjar, sedan skulle man gå över och med en kaströrelse få hunden att passera hinderfångaren. Så här långt är det lika men i denna övningen så släpper ni inte bollen utan svänger runt och skickar hunden över nästa hinder.  Här är det viktigt att du har lite is i magen och ser till att hunden verkligen kommer över på andra sidan så att de får en bra sväng upp till nästa hinder. Hunden får bollen när hinder 2 tas.


Övning 5:


Här är en kombination av övning 2 och 1 från 5/1 samt att du lägger till övning 4 och sedan springer hem och jublar hela vägen!


Övning 6:


Här är en övning som på pappret ser så lätt ut, Det är mycket luft och relativt enkelt att få hunden att ta rätt hinder. Mär här är också en tidstjuv av stora mått om man inte får till svängarna bra, de skall inte sväva ut och hunden skall ha bra fart hela tiden.

Börja som övning 3 från 5/1. Släpp inte bollen utan sväng hunden med hjälp av bollen så att hunden får en fin snäv och snabb sväng mot hinder 3. Släpp och belöna för den fina svängen. Gör om och se till att hunden hoppar hinder tre med en snäv, snabb sväng och släpp bollen mellan öronen på hunden. Sedan när det går bra fortsätter du med nästa sväng. Här finns ett par olika sätt att placera sig: så att hunden springer framför fötterna som i övning 1. Eller placera sig i mitten mellan 2 och tre och använd kroppen. Jag tycker att ni skall testa - vilket är snabbast för er?




Av Paula - 8 januari 2008 19:53


Efter 2 dagar i Stockholm kommer jag hem och Magne har lagat spagetti och en underbar pastasås. Det känns gott att komma hem till familjen och hoppitossorna. Även om de är LBD hundar enligt vissa domare. LBD = Low Budget Dogs


Grattis till Partyprinsessan hon är nu officiellt klar med studierna för hennes C-uppsats är godkänd. Partyprinsessan är svinduktig på manligt och kvinnligt dvs genusmedvetenhet. Hon är grym helt enkelt så förstår du inte din partner så tror jag det kan hjälpa att ringa henne. Åtminstone så kan hon lyssna! Så nu går livet åt rätt håll för Sessan med stort S, studierna är klara och hon har nytt jobb och ny bil. Hundarna är också på rätt spår, fast jag vet inte hur mycket spår de tar. Sessan gillar mer trix, och tävlar gärna om hur många trix hundarna kan med den som vågar ställa upp. Trix på tid kanske är en ny sport? Antal godkända trix på en minut. Ja  det hade varit skoj!


Sedan skall jag skicka ett stort grattis till Ias matte som nyss har förlovat sig! Hur kul som hellst att höra att du nu är lycklig!!! Jag blev så glad när jag hörde det. Har du förtjänat! Helyllesvenskar kan även de även om jag håller mig till min Norman - en riktig karl!


Tack alla ni som tyckte att lilla Trolla ser ut som en Aussie - det gör hon! Att inte alla har tagit på sig glasögonen när de behöver gör inte så mycket. Den lilla var duktig! Hon var jätteduktig!


Fox är en jäkel på att springa fort har jag sett - om jag får för Matte så skall jag lägga ut en länk sedan. Tack alla ni andra för korten! Jag skall lägga upp några här så att ni andra får se att resten av kullen även de ser ut som Aussie och inget annat. Men att halvbror Voys har tunn benstomme - ja det är skrattretande. Ni kan gå in här och se: http://www.noah.se/ Detta är en grymt snygg och trevlig hund enligt mig, men jag har glasögon i och för sig.


Av Paula - 6 januari 2008 18:04


Idag har Johanna iförd svart klänning visat upp en aussie på allra bästa sätt. Hon tog den lilla svarta för att riktigt passa in i den eleganta utställningsvärlden. Hon tog den lilla 9 månaders tiken och hon stod där i sin vackra röda färg och lät domaren kolla ordentligt. Jag tror faktiskt att han räknade alla tänderna och han klämde och kände. Sedan fick Johanne henne att trava nästan hela tiden vilket är mycket bra gjort med en junior.


Så kom kritiken och på det pappret så stod att hon hade bra överlinje, bra vinklar och bra pälskvalité. Han tyckte dock att hon var lite smal över bröstkorgen och att hon var lite trång både fram och bak. Men hon hade bra huvud och nacklinje. Ja med den kritiken så hade jag trott att hon skulle få minst en 2:a och det trodde alla runt omkring också men nejdå - hon får en 0:a för hon är inte rastypisk...


Johanna höll på att få spader, hon hade stor lust att gå och diskutera med domaren och berätta att en 0:a ger man endast om de har dåligt temperament. Men Johanna sansade sig och sa att ja då vet vi i alla fall att den domaren skall vi inte ställa ut för.


Sussie ställdes också ut och precis som sin son som har många fina meriter som finsk juniorvinnare och liknande så åkte hon ut med en 2:a. Men med en jättebra kritik. Ingen förstod något, många runt omkring trodde att hon skulle ha stor chans. Jaja så är livet, så vi åkte hem och så har vi precis fått i oss en jättegod middag. Och ni skall få receptet.


Fläskfilé med sås och ugnsstekta grönsaker


4 port

500 g fläskfilé
2 vitlöksklyftor
2 tsk smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rosmarin
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
2 tsk fransk senap
1/2 köttbuljongtärning
1 msk hackad persilja


Ugnstekta grönsaker:
400 g potatis
600 g grönsaker t ex morötter, rödlök, squash
2 tsk smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar


Gör så här:

Börja med grönsakerna: Sätt ugnen på 225 °. Skala potatis, morötter och lök. Skär alla grönsaker i bitar eller klyftor. Lägg smöret i en liten långpanna och låt det smälta i ugnen. Ta ut långpannan. Lägg i grönsakerna, krydda och vänd runt. Stek i mitten av ugnen ca 30 min. Skär köttet i skivor. Skala och hacka vitlöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Krydda med salt, peppar och rosmarin. Vispa ihop grädde, vitlök och senap. Häll det bredvid köttet i pannan och smula i buljongtärningen. Låt det koka några min. Strö över persilja. Servera med grönsakerna.

Av Paula - 6 januari 2008 01:30


Jag har hört om personer som drömt om Magne i vit klänning som vinner SM i Freestyle, och liknande konstiga drömmar. Jag måste berätta om ännu en konstig.


Jag drömde att Gudrun och Camillas förhållande knakade, och det finns det vad jag vet inga belägg för alls. Men i alla fall i min dröm var Gudrun rasande för hon var säker på att Camilla var otrogen med Johanna här i Göteborg på My-dog. Tja det kanske inte är så konstigt för er som inte vet vem Johanna är, och kanske inte heller ni som vet vem den charmiga Johanna är för den delen. Men i alla fall ursinniga Gudrun är i min dröm så arg att hon pucklar på Camilla som inte kan värja sig, och en mycket ledsen och sårad Camilla söker tröst hos  - ja just det Johanna!


När jag vaknade så måste jag säga att jag skrattade gott åt denna dröm inte för att jag tror att det inte finns homoförhållanden som har sina brister - jag är istället övertygad om att de förhållandena är som vilka förhållanden som hellst och därmed finns sådana som inte är bra och till och med helt destruktiva.


Men till detta med drömen - Jag har denna för mig helkul minnesbilden av Gudrun som pucklar på Camilla. För er som träffat dessa två kanske bilden också kan te sig rolig, eftersom Camilla är ganska mycket längre och större än Gudrun. Vilket gör att i en logisk dröm så hade det varit Camilla som "vunnit" en sådan tumult mellan de två. Fast i en dröm är inget logiskt som tur var och eftersom detta är min blogg så kan jag få lov att skriva att jag hade jätteroligt åt min dröm även om den innehöll slagsmål på hög nivå! Men ologiska drömar är roliga i alla fall för den som drömmer den. Ni kanske inte alls tycker att den är rolig - men tro mig om ni sett bilderna hade det varit roligt - lite som att se en borderterrier sätta en rottweiler på plats. Fast det är egentligen genast helt troligt - en borderterrier är inte att leka med!


Men nu skall jag inte veckla in mig mer i den liknelsen - kan ni ens ett litet uns tycka att min dröm är rolig? För att ni skall förstå kanske jag skall berätta lite mer om bilden jag har: En rasande Gudrun med det mörka håret stretande åt alla håll och helt svarta ninja kläder hoppar upp på Camilla som helt ologiskt har en rosa klänning när hon skall springa agility i januari i mässan. Den rasande ninja Gudrun klättrar snabbt upp på Camilla och låser fast hennes armar i ett fast grepp och sedan snurrar de runt och Camilla ser ut som en rosa snurrande tårta men volanger och blommor. Så kommer Johanna och drar bort den arga svarta Gudrun och fler strömmar till för att hjälpa till.


Oj jag glömde ju nästan att beskriva räddaren i nöden i min dröm - Johanna - där kommer hon iförd röd klänning, fjäderboa, nätstrumpor och högklackade mormorskängor i storlek 45. På en agilitytävling!!!


Jag vet inte om ni kan förstå det roliga i denna dröm - men jag var tvungen att skriva ner det för att kunna somna om - det är svårt att sova när man har svårt att hålla sig för skratt.

Av Paula - 5 januari 2008 15:44


Här är en enkel övning som jag gärna kommer tillbaka till även med våra erfarna hundar.

Här gäller det att ha jobbat upp intensiteten på hunden innan man börjar övningen. Hunden skall vara lite uppsnurrad så att säga.


Övning 1.

Visa bollen och håll den i "svänghanden" så att du visar rätt när bollen släpps. Håll kroppen i hoppriktning tills hunden har hoppat hindret.  Sedan vänder du tvärt mot hunden och använder bollhanden för att få hunden att svånga mellan dig och hindret. När hunden passerat dina fötter släpper du bollen. Först en snäll sväng och sedan snävare och snävare. Viktigt att du gör övningen lika mycket åt både vänster och höger. Få hunden att tycka att det är jättekul att springa nära dig och över dina fötter. Lär hunden att din kaströrelse med armen är en sväng signal, så gör kastet så likt hur du vill visa en sväng som möjligt. Denna övning underlättar sedan vid alla slags svängar.


Övning 2.

Få intentisitet i hopp över dessa två hinder och släpp bollen mellan öronen på hunden när den hoppar över hinder 2. Även här bygg övningen för hopp åt vänster och höger.


Övning 3.

Denna övningen gör man när övning 1 och 2 är riktigt bra. Det är bara att sätta ihop de två. Även här skall man göra svängarna åt alla tänkbara håll.

Sedan är det bara att bygga vidare och leka in svängar.

För att få till svängarna riktigt snabbt behöver både du och hunden tycka att det är riktigt kul.


Går inte din hund på boll eller leksak så går det också att använda en liten burk fyld med godis eller ett pennskrin i skinn, ja vad som helst som går att kasta. Men ett annat sätt är att lägga godis på ett lock och flytta det. När man startar övning 1 med lock går man över med hunder så att den ser locket och godiset och så tar man ett enkelt hopp rakt fram och den får ta godiset på locket. Sedan flyttar man det för att förbereda svängen så att hunden svänger lite och sedan flyttar man det mer och mer. För vissa hundar fungerar det mycket bra. Men använder sedan flera lock för att inte behöva springa och flytta för mycket. Använd färgade lock så att hunden ser dem ordentligt. Hundar som inte har mycket intensitet i banan kan få mycket högre fart genom att sedan använda locken som överraskning i banan.


Lycka till!


Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards