Alla inlägg under september 2008

Av Paula - 17 september 2008 20:03

 

Men hu såga med motorsåg – tänk om Magne använt motorsågen när han slant och landade sågen i sitt högra pekfinger – då hade fingret varit av, och vi hade fått leta efter ett finger där i mörkret.

Nej min attack mot alla träd är med handjagad såg, svetten rinner ner för ryggen och jag blir bara bättre och bättre på att använda den. Cam var här idag och tyckte nog att jag skall ta det lite lugnt och vänta tills löven fallit så att jag inte tar för mycket av träden, en klok tanke.

 

Motorsåg är en investering som vi kanske kommer att göra i framtiden, eller inte – kanske lite onödigt att ha för att samla damm. Vi har ju inte en skog direkt utan bara lite träd på tomten. Eller rättare sagt mycket träd på en liten del av tomten. Före motorsåg står en skottkärra så att vi kan ha något att köra omkring saker i, finns en del jord att flytta till exempel.

 

Nåja, nog pratat om sågar kanske. Jag har lite andra funderingar som poppat upp i huvudet det sista.

 

Idag såg jag en löpsedel:

Trött hela tiden – kan vara en dold sjukdom

 

Andra löpsedlar:

Ögat kan avslöja dolda sjukdomar

Naglarna visar om du lider av en dold sjukdom

Håret visar hur du mår

Ät inte insjöfisk

Ät inte salt

Bär innehåller mycket bly

Sötningsmedel gör dig tjock

Rött kött skall man undvika

 

Och så vidare

 

Alla dessa alarm som är i pressen hela tiden gör att många är helt övertygade om att de lider av en det ena och set andra och till slut finns det faktiskt inget man kan äta utan risk.

 

Jag skiter i löpsedlarna, jag äter det jag vill (med lite motta). Jag tror nämligen att om man litar lite på kroppen så kan man få rätt signaler, är jag sugen på fisk en dag så är det säkert kroppens sätt att säga att det är bra för mig att äta fisk nu. Värst är det dock för alla blivande mammor, där är det alarm på alarm om vad man inte skall äta eller dricka. När barnet sedan är fött är det en massa man skall undvika när man ammar. Jag tror att alla alarm för mammor är baserade på antaganden, för det är en kategori som man inte experimenterar med. Du sätter inte en specialkost på en mamma eller blivande mamma utan man gissar. Jag tycker att gissningar är nått man bara skall skita i.

 

Alltså lyssna på kroppen och ät det ni är sugna på, men tänk på att kroppen alltid hamstrar för sämre tider, så man skall inte ha riktigt lika mycket fett som den vill.

Av Paula - 15 september 2008 20:10


Idag när jag kommer från bussen möter Magne mig och vi handlar och sedan lagar Magne stekt fläskkarré med ris och bearnaisesås. Tja jag hjälpte faktiskt till med såsen…

Det var jättegott en klassiker som passar in så här när grillsäsongen är över. Nja vi kommer nog att grilla någon mer gång men det börjar bli både för mörkt och kallt för att grilla. Efter maten gick jag ut för jag hade tre träd jag skulle såga upp så att vi kunde lassa in dem för torkning. Magne han gödslade gräsmattan, sedan gick han in till TV:n. Mina träd tog mig ungefär 1 h att såga i bitar, jag hann bara halva det fjärde för jag vill inte såga när det börjar bli mörkt för jag vill se vad jag gör när jag arbetar.

 

Tycker ni nu att det är något konstigt med detta inlägg? Tja det kanske inte är så vanligt att en kvinna står ute och sågar, men om ni inte har provat gör det! Det är skönt att ta i och bli varm och i alla fall jag känner mig så nyttig, sedan tror jag att det är ett bra sätt att få utlopp för jobbets frustrationer. Hum, det kanske skulle vara Magne som skulle ha sågat? På Magnes jobb har han haft det lite stressigt, med kollegor som hade behövt såga lite för att få bukt med sina spänningar. Kanske är de sexuellt otillfredsställda männen på kulan för tillfället, det förtäljer inte historien, men ett är säkert de hade behövt få ut sina frustrationer på något sätt.

 

Jag tror att vi alla har lite olika sätt att hantera stress och frustration. Det är få förunnat att bara kunna rycka på axlarna när det händer en massa saker runt omkring.


Av Paula - 13 september 2008 10:12


Idag är Magne i Sofiero och dömer sin första internationella tävling.

Han fick ju titeln internationell domare i våras och nu skall han döma internationella klasser för första gången.


Igår när han kom till hotellet så fick han äta med de andra domarna. Det är utställning samtidigt så inte bara en agilitytävling utan ett samarrangemang.

Han kom till matsalen och fick lasagne, han berättade att den var sådär. Men han blev mätt och han stannade en stund för att titta på de andra domarna. De började bli ganska runda under fötterna för det var gratis öl eller vin och då dricker man tydligen en massa.


Jag har ställt ut ett par gånger och har faktiskt tänkt på att det varit flera utställningsdomare som luktat lite. Jag skulle nu vilja skriva en massa fula ord om vad jag tycker om detta, varför skall vi betala för att de skall dricka hur mycket de vill? Och hur kan kennelklubben tycka att det är OK att domare är bakfulla när de skall göra ett jobb och bedöma deras medlemmars hundar?


Idag är det fest uppe på slottet, jag undrar hur mycket som är gratis då?


Jag undrar hur många av de domarna som har alkoholproblem, jag tror att det är mer än 1.


Jag menar inte att det skall vara total torka och att de inte skall få någon mat. Jag bara menar att det borde vara någon begränsning i och med att jag vet att det är flera domare som luktat sprit dagen efter och det tycker jag är otroligt oproffsigt! Dessutom är det många hundar som reagerar mycket på att någon luktar sprit som de inte känner, och omdömet för den som är bakfull är ju inte alltid det bästa. Om det nu är bakfulla de är och inte fortfarande fulla.

Av Paula - 12 september 2008 19:06


Idag gjorde jag något riktigt gott.


Jag hade kyckling filéerna från benen.


Jag la de små kycklingdelarna i botten på en panna.

La på dana blue ost

La på magnochutney

La på kycklingdelar uppepå

Kryddade med 2 sorters curry.


Stoppade in det i ugnen på 200 grader i ung 40 minuter.


Det vätskade sig mycket så jag tog vätskan och gjorde en sås.

Hälde i lite matlagningsgrädde och kryddade med curry.


Jonas fick välja vad vi skulle ha till och det blev friterad pommes.


Han åt upp presis allt på tallriken och slickade den till och med.


Kan varmt rekommenderas!

mat
Av Paula - 10 september 2008 22:01




Här är de banor som jag hade med sista kursen idag. De fick springa mycket för förutom dessa banorna fick de börja och avsluta med rundbana.

De skulle duscha när de kom hem. Fart och fläkt blev det för kundarna som riktigt fick sträcka ut, även om mattarna skulle ha in byten på rätt ställe för att det skulle flyta riktigt bra.

Av Paula - 9 september 2008 22:20


Vi har ju flyttat till nya kvarter, så vi åkte de låånga 4,5 km till närmaste brukshundklubb. Lite oroväckande långt, om vi skall gå kanske men man kan till och med gå genom skogen då är det till och med kortare. Känns nästan lite lyxigt faktiskt.


Så sagt och gjort vi packade bilen efter att vi släpat bort en kaprifol som jag sågade ner igår. Vår trädgård är ju lite vildvuxen så jag tog resolut och sågade ner den igår. Det ser helt annorlunda ut bak nu, för den kaprifolen var flera meter hög och omkretsen eller spännvidden i alla grenar... Ja det blev ett mindre berg med grenar. Men den kommer att ta sig och vi får plats med ett cykelskjul där det bara var grenar som hängde över döda ruttnande grenar förut. Jag har en liten egenhet, jag gillar att såga ner saker om ni inte fattat det. Att hålla i en handsåg och välja ut det som skall ner och sedan ta ner det är skönt, lite maktkänsla liksom. Så idag passade jag på att såga ner en annan stor gren eller stam som stod bredvid de nu mer hanterliga stubbarna av kaprifolen. I och med att det är vildvuxet så är det en hel del som inte fått syre eller ljus så det saknas blad och är täckt av mossa - så jag gör trädgården och träden en tjänst nu när jag går fram med min såg. Samtidigt som att jag känner att jag gör något inte bara sitter som en kontorsråtta, utan en fysisk handling. Härligt!


Tänker ni nu - varför gör inte Magne det? I så fall kanske ni tänker lite för mycket på de kön vi innehar? Jag kan hantera en såg alltså sågar jag. Magne han har ju gruvligt visat att han inte kan hantera en såg så han sågar inte just nu. Han har fortfarande ont i sitt pekfinger efter det att han sågat på egen hand. Oj jag känner att när Magne läser detta så kommer jag att få äta upp det på ett eller annat sätt. Vem vet han kanske vägrar att såga alls mer - hum inte så bra. Fast just nu är det bättre att hans finger får läka och att han ägnar sig åt saker som kräver att han håller med båda händerna - som röjsågen till exempel. Den är bra tar sly och tunna grenar. Jag gillar inte röjsågen, den låter alldeles för mycket. Handsåg, en fin uppfinning - man blir skönt svettig på ryggen och känner att man använder musklerna i armarna - finfint helt enkelt.


Oj, lite ute och svävar nu kanske, men sågar får mig lite upphetsad liksom. Kanske för att det känns manligt? Eller för att man inte fick när man var liten. Skit samma för mig är det här och nu och jag gillar att såga helt enkelt. Men jag går igång lite på att ha en avbitare i händerna och så gå på rosorna och klippa ner dem. Det är en konst att inte sticka sig och att våga ta så mycket att det blir fina rosor kommande säsong - kul!


Men nu till vår resa som mitt sågande liksom klippte av. Vi packade in oss i bilen och åkte oerhört långt - hum tog vist 7 minuter för det var andra som beslutade sig för att åka från brukshundsklubben när vi bestämde oss för att åka dit. Kanske ett tecken? Nåja vi krånglade oss förbi mötande trafik och kom fram. Vi har varit där förut men det var nått år sedan sist. Den första vi möter är en instruktör som höll kurser när vi först började med agility, då på en hundklubb. Hon kom där glad och vi fick kramar - kul! Det som också var trevligt att se var att hon höll sin ras trogen och för hennes del är det dvärgschnauser killar som gäller. Jag tog lilla Fixa och tränade lite lydnad för även om det pågick 2 kurser, agility och valpkurs samtidigt fanns det plats för egen träning - det är stora planer där!


Samtidigt som jag tränade så höll jag ett litet öga på agilityträningen, det är ju alltid kul att se hur andras kurser är - lite spioneri om ni så tycker. Ja oj vilken faschback det var! Det var å vad ni är duktiga träning!!! Hum, ja det var flaschback som sagt, när allt man gjorde var bra så bra lite oberoende på hur bra man tog banan.


Nepp nu lämnar vi det även om jag funderar på om man kanske morfas in i en annan tidsrymd ibland, dit där tiden har stått still och allt stannar upp och upprepas om och om igen. Känns ibland som om man hamnar tillbaka 10 år utan att man bett om det. Människorna är desamma och det känns liksom som om de evigt går samma kurs. Så kommer man dit och stör rytmen genom att landa in där med ny hund och utveckling i baggaget. Fast kanske inte en utveckling som skulle passa där i den tidszonen som egentigen hör till mitten av nittiotalet.

Av Paula - 8 september 2008 16:38

Jag har funderat på just vad man får skriva om jobbet i bloggar. Ja om man jobbar med känslig information som inte skall läcka ut till konkurrenter så får man inte skriva om det. Det finns de som blivit avskedade för att ha läckt hemlig information, det är ju bara att titta på spionhärvor för att se hur lätt det är att samla och skicka vidare hemligstämplad information. Jag tror inte ens att man behöver känna sig för en spion för att misslyckas när man tänker om man berättar saker för andra. Men det krävs ju att man har nått intressant att berätta och någon som vill lyssna, rätt person eller kanske fel person. Jag tror att det är mycket information som sprids till mannen/älskaren/fru/älskarinna, för när det händer saker så vill man prata om det och har man då någon som är intresserad och ställer rätt frågor så tror jag att det är alldeles för lätt att prata bredvid munnen. Men det kanske mest är manligt att vilja skryta för älskarinnan om toppenjobbet?

 

Det är som om jag skulle veta att det kom en grym kampanj på mobiltelefoni på Telia, så inte skall jag skriva det här. Nu är det nästan alltid kanonerbjudanden hos Telia, för Telecombranchen är hård! Tyvärr jobbar jag inte med mobila lösningar så ni får inte veta några hemligheter, jag kommer bara vara tråkig och hänvisa till hemsidan: www.telia.se där finns massor av erbjudanden, men inga hemligheter.

 

Men det finns andra saker som man inte heller får skriva t.ex om det finns ett säkerhetshål i någon känslig server så skall inte det upp på en blogg innan man rapporterar det till avdelningen där de fixar till sådant. Sådant har man ju sett att det har skrivits om men det gäller naturligtvis andra företag. (Felfritt Telia? Nej stora företag är sällan felfria) Men det värsta är kanske om en konkurrent hade upptäckt en säkerhetsrisk och gått ut med det innan företaget själv hade klurat ut det. Men det finns kanske värre saker att komma på, det finns helt säkert företag som har andra sort säkerhetsrisker, de risker som medför att personalen kan råka illa ut. För allt hemlighetsmakeri som är runt företag gör att alla inte synas ordentligt. Jag tror inte att arbetsskyddet är jättebra hos alla företag, vilket man kan se på olyckor som händer. Jag tycker att det vore bra om man gjorde ordentliga kontroller från myndigheter, men det kostar säkert för mycket för att göra det.

 

Andra saker som inte är bra att skriva om är saker som händer arbetskollegor. Jag hörde en lite oroväckande sak nämligen, det var en som hade skrivit att en arbetskamrat hade tagit livet av sig. Oavsett var man jobbar så skall man vänta med att skriva in sådant i en blogg innan sorgearbetet är klart hos övriga kollegor. Men det finns ju andra saker som skrivits om kollegor och spridits, det finns de som har spridit nakenfoton för att förstöra konkurrenters karriärer t.ex Lögner sprids för att man vill ha en annan persons jobb, fru eller man - det är då jag börjar fundera på hur folk är funtade, varför denna avundsjuka?

 

Nej, jag har konstaterat att det är bästa att låta bli att skriva speciellt mycket om jobbet, även om här är det mycket att skriva om för det händer så mycket spännande i företaget och även bland konkurrenterna just nu. Men det märks också - allt går att sälja med mördande reklam - Det är mycket reklam just nu, för det är en stenhård marknad.

 

Det är lättare på de marknader där någon har monopol, tänker t.ex på systembolaget. Här är det en kedja som inte behöver marknadsföra sig, den enda konkurrenten de har är grannländer, internet och hemmakokarna. För nu när det blir hårdare tider så är jag säker på att kokandet i stugorna ökar. Tillgången ökar och snart kommer det att komma fall där ungdomar förgiftats av metanol.

 Att det är lite hårdare eller kanske mer oroliga tider märks på att det är många hus till försäljning och de är på marknaden länge innan de hittar köpare. Grannen skall sälja och när de hade visning förra veckan så kom 2 bilar. 2 är ju ingenting, men 2.2 miljoner är kanske inte det man vill lägga på ett hus just nu, när man inte vet vart räntan skall hamna. Kommer den att höjas eller kommer den att rasa igen? 
Av Paula - 6 september 2008 16:50


Björn - ja en björn, ser varm och kramgo ut men kan vara så farlig. Ett allätande rovdjur. Namnet är efter djuret - enkelt.


Gustafsson - ett fint namn , Gustafs son, Son till Gustaf.


Björn Gustafsson har under sista året blivit en mycket eftertraktad artist. Han har redan i sin korta karriär fått utmärkelser. Han har ett rakt förhållande till journalister, han vill inte prata om sitt privatliv och när de endå kommer in på det så säger han ifrån. Rakt, rättfram och något som jag uppskattar, i mina ögon gör det honom mer intressant. Det känns då som om han tar komiker som ett arbete inte som en chans att komma i rampljuset och sedan inte lämna det utan ta varje chans till att visa sig.


Men det gör också att jag tänker att Björn är nog en intelligent kille. Först tänkte jag - oj vad är detta för pojke, men när man fick se lite till och dessutom se hur han behandlade journalister så växer han i mina ögon. Samtidigt som jag kanske ser att det är en strategi, för jag tycker att de artister som är mest intressanta är de som man vet minst om. Där det är lite mystik runt, Greta Garbo är en, hon var noga med att hålla sitt privatliv privat. Även hon var född Gustafsson.



Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards