Alla inlägg den 18 augusti 2007

Av Paula - 18 augusti 2007 22:58

Jag skrev att jag inte gillar ouppfostrade ungar, och fick en kommentar från en som har barn som har Asperger. Jag har väninnor som har barn som har Aspergers. Dessa barn kan ibland störa andra, men de föräldrarna försöker alltid att lugna/trösta. Vilket gör att det stör mig inte speciellt mycket. Jag tycker att det är stor skillnad på dessa barn och de som bara är ouppfostrade. Min ena väninnas son gillar att spela schack och är mycket duktig. Han klarar sig normalt sett mycket bra i många situationer, men en enkel sak som att någon har satt sig på hans plats kan utlösa oro.  


Jonas har en del i samma ålder som jag inte gillar att han umgås med. En pojke har en far som dricker för mycket. Den pojken är mycket orolig och beter sig ibland oerhört illa. Men han är bättre nu när han bara bor med sin mor. Jag har ofta fått besvara frågor som: mamma varför är hans pappa så arg och skäller på honom så mycket? Jag skyddar min son genom att försöka undvika att han får se för mycket. 


En annan pojke har det svårt för föräldrarna skilde sig nyligen, men redan innan så var han svår. Han lyssnar inte på vad man säger och är mycket ouppfostrad. Han är andra barnet, jag vet inte om det har någon betydelse men jag tror det. Denna pojke fick jag hjälpa mamman att få hem, för han vägrade och hon lät honom få viljan sin igenom. Hon skulle bara hämta honom, men hon var hos oss i närmare en timme innan hon fick på honom kläder och han följde med hem. 


Men Jonas har andra barn som han känner som är normalt uppfostrade, de lyssnar när man säger ifrån och hundarna behandlas bra. Jag försöker ta tillvara på de bekantskaperna för det är viktig för mig att Jonas umgås med barn som har någon form av uppfostran. Sedan om de har tex Asperger gör mig inget, men då får man ibland lite kniviga frågor att besvara.

Av Paula - 18 augusti 2007 19:48

 

Jag kan tänka mig lite olika varianter:

 
  • Testaren: Denna domare ritar och testar på tävlingen – testar nya saker så ofta det går.
  • Praktikern: Denna domare ritar av erfarenhet och har praktiska lösningar och banor. En trygg domare som inte chansar.
  • Kopieraren: Den som inte har egna idéer utan tar delar av andras banor för att känna att det egna inte sticker ut för mycket.
  • Provaren: Då testas varje bana genom att domaren springer den med sina egna hundar, för att vara helt säker på att rätt saker uppnås. Sedan för att vara säker så testas banans kombinationer på lite olika andra ekipage.

  • Men det kan ju faktiskt vara så att alla domare är lite av varje för även om det ofta är så att man kan känna igen vissa domares banor. Så är det ju helt naturligt att de färgas av varandra. De domare som tävlar får inspiration av de banor de tävlar på. Sedan är det ju ofta så att på större tävlingar så får domare döma på varandras banor, och fungerar de då bra så undgår de ju inte att färgas lite av dem.


    De domare som håller kurser har ett naturligt forum för att testa olika kombinationer som sedan kan användas på tävlingar. De domare som har denna möjlighet får så mycket erfarenhet och dessutom har de möjlighet att hela tiden ha koll på vilka svårigheter som lämpar sig i vilken klass.


    Jag hoppas att alla domare har en liten testare i sig så att det blir nya kombinationer och nya svårigheter för oss tävlande, samtidigt som jag inte hoppas att det endast testas på tävlingsbanorna för då kanske det finns en risk att det blir lite för svårt ibland.


    Den trygga domaren som inte tar några chanser dyker säkert upp då och då i varje domare – för det är nog inte så lätt att alltid ha nya idéer. Dessutom kan det vara så att vissa domare dömer så mycket att de inte orkar komma med nytt hela tiden.

    Tidigare månad - Senare månad

    Presentation

    Omröstning

    Vilken typ av reklam faller du för?
     Reklamfilm
     Erbjudande som 2 för 1
     Reklamblad
     Rekomendationer från en vän

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
       
    1
    2
    3
    4
    5
    6 7 8 9 10 11
    12
    13
    14
    15
    16 17 18 19
    20 21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29 30
    31
    <<<
    Augusti 2007 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Hälsningar


    Ovido - Quiz & Flashcards