Alla inlägg den 13 augusti 2007

Av Paula - 13 augusti 2007 14:47


Jag tror att valet av valp är oerhört viktigt när man vill satsa på någon hundsport. Men jag tror aldrig att jag skulle välja ras av den orsaken.

Jag tror att det finns andra saker som kan göra att just min ras kan komma långt upp på prispallen. Det är val av föräldradjur en bit, men också val av valp i kullen. Jag väljer den ursäkta jäkligaste tiken - dvs den som är ettrigast och som har mest föremålsintresse. Detta för att jag tror att det är den valp som kommer längst.


Men från det att gå ifrån en ras NEJ.


Vi har byt ras, det var innan vi var så tävlingsinriktade som vi är idag. Vi bytte från Schäfer till Aussie. Anledningen var att vi hade en skadad Schäfer och vi kände oss inte säkra på att vi skulle få en som var friskare.

Sedan var en ytterligare orsak och kanske den som var den främsta och det var att vi träffade en underbar Aussiehane - Ruff. Han charmade oss och vi fick senare Lotis denna underbara varelse som har samma mor som Ruff.

Vi har aldrig ångrat det valet!


Valet av valp som vi gör tror jag är grunden till att få bra fart och arbetsglädje. Men sedan är det också den träning vi gör med valpen.

Jag tror nämligen att en bra förare kan få en medelmåttig hund till oanade höjder, jag har sett det också. Om samma förare då har en bra hund/valp så borde ekipaget bli ännu mer framgånsrikt.


Men sedan tror jag att jag har en teori om vad som är en bra hund och talar man med andra så är det nog lite annorlunda. Vilket är tur för alla olika hundraser som finns. Men om man skall ägna sig åt hundsporter så är det lättast att jobba med en hund som har föremålsintresse och matintresse. Det blir så mycket lättare att belöna när de gör rätt så att de förstår vad man vill.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards