Alla inlägg den 19 augusti 2007

Av Paula - 19 augusti 2007 19:47

Vissa domare dömer bara någon gång om året och jag undrar varför. Är det för att de anses dåliga så att de inte får uppdrag eller är det för att de är så svåra att samarbeta med att det sprids? Ja det kan vara viss del av sanningen, men några domare väljer att bara döma några gånger per år för att behålla sin titel. Detta tycker jag är mycket konstigt! Är man så ursäkta titelkåt att man väljer ut någon tävling om året för att behålla en titel och sätter detta i system? Detta tycker jag inte skall vara tillåtet för de domarna tillför inget, de hjälper inte till att föra agilitysverige framåt - de bidrar inte med något alls.


Sedan de som inte får speciellt mycket uppdrag - de borde ta sig en rejäl funderare varför. En domare måste klara av att samarbeta med funktionärer och tävlande för att inte få ett ryckte om sig att vara "a pain in the ass". Jag har varit tävlingsledare när det varit en sådan domare och det är mycket otrevligt att få se en domare racka ner på en funktionär som gör sitt bästa. Jag tycker inte att en domare är i någon position så att de skall sätta sig på några höga hästar och behandla någon illa: det finns ingen ursäkt för det. Men det är nog så att det är en del av deras personlighet, men likaså förbluffade. Men det är inte säkert att alla vet om att de gör det och då är det viktigt att någon med skinn på näsan talar om det för dem!


De domare som inte anses vara bra - de kan inte regler tillräckligt bra, de dömer inte tillräckligt bra och arbetet tar för lång tid - ja de finns de också, men med rätt handledning så kanske de kan bli bättre! Jag bara hoppas att de kan få rätt handledning och vara ödmjuka nog att ta emot den så att de kan bättra sig. Men det kan vara så att alla som utbildar sig till domare inte passar till det, och det är ju bra om man inser det och gärna under utbildningen. För att vara domare är lite som ett kall: det är dåligt betalt, långa dagar och det är en post som får mycket skit.


Sedan har vi de domare som dömer mycket - de får så mycket uppdrag att de kan välja de som de vill ha. Många domare får också frågan att återkomma till samma ställe år efter år. Detta för att de är trevliga, lätta att arbeta med och de gör ett bra jobb. Sedan finns det de som säger att de dömer för mycket - så mycket att andra domare inte får en chans att utveckla sig. Men det tror jag inte på, utan jag tror att för alla domare som vill och gör ett bra jobb så finns det tillräckligt med tävlingar. 


Jag hoppas att domarnas jobb kommer att granskas så att de som verkligen passar för det är de som blir kvar. Detta för att det är de domarna som verkligen har något att tillföra denna sport!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards