Alla inlägg den 6 augusti 2007

Av Paula - 6 augusti 2007 12:03

Klass 1 banorna i sommar har varit svåra i vissa fall som en svår klass 2. Då undrar jag varför?

Vad har domaren i fråga tänkt. Är det så att det är en plan att de som är nya inte skall klara den och det är bara de erfarna som skall komma igenom? Eller är det så att de inte har en plan och därmed inte heller en aning om hur svårt det är? Då vet jag inte vilket som är värst att våra domare inte vet vad som är svårt eller att de bara bygger för erfarna hundar???

Om det är så att de inte vet vad som är svårt – så har vi ett stort problem i agilityvärlden. För våra domare är de som måste veta vad som är svårt och att det skiljer sig i storlekarna och i de olika klasserna. Vet de inte det – ja vad skall vi göra då? Sätta dem på kurs? Ge dem ultimatum att de måste ut och tävla. Att de måste hålla kurser och testa svårigheterna innan de använder dem? Ja kom gärna med förslag för jag vet många domare som skulle behöva en känga i detta ämne!

 

Men om det är så att de medvetet bygger svårare klass 1 – ja varför kan man tycka? Det är ju ändå så att klass 1 är för våra nybörjare, och den inte skall vara det så måste det till en klass till. Vi kan ju inte skrämma iväg våra nybörjare. Och de skall ju inte behöva träna så svårt att de dräper farten med en gång – för hur skall de annars klara idealtiderna längre fram?

 

Jag tycker att det är jätteviktigt att de som är nybörjare skall kunna känna att de kan ösa på och det är ofta så att de ändå är lite osäkra på hindren så det är svårighet nog för dem.

 

Så fram för handling i klass 1 på flytiga snabba banor – men inga hinderfällor så som det alltid har varit!!!

Av Paula - 6 augusti 2007 12:02

Det har diskuterats en hel del om svåra banor. En del anser att det är bara att träna – och ja det är bara att träna. Men det finns banor som främjar fart och de som kväver fart.

Kväver en bana farten genom att man måste stoppa eller sakta ner hunden för att klara av den tycker jag den är felbyggd. Dessutom finns det de banor som kräver så tvära vändningar att det är risk för att man får skador på hunden som den vänder så tvärt.  Jaha säger ni kanske – men ta en annan väg då. Men det kanske inte finns en annan väg.

Av Paula - 6 augusti 2007 12:00

En sak som har varit i mina tankar det sista är en artikel som jag hittade i på Internet.:

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=229749

Hur kan någon låta små trassliga svart/vita liv törsta ihjäl?

Jag kommer nog aldrig förstå detta.

 

Men det värsta är att jag tror att sådant kommer att hända igen, det finns så många trasiga och sjuka människor ute i världen, och de kommer att skada små liv som inte kan försvara sig.

Av Paula - 6 augusti 2007 11:29

Jag har det sista känt stor lust att skriva av mig det som jag tänker utan att det är någon som tror att det är Magne som skriver eller tycker.

Jag har ju egna tankar – som jag vill kunna skriva om utan att det svärtar ner Magne – inte för att jag tror att mina tankar är så radikala utan för vissa saker kanske inte en Domare skall skriva.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards