Direktlänk till inlägg 6 augusti 2007

Är klass 1 för nybörjare eller är det bara för erfarna förare?

Av Paula - 6 augusti 2007 12:03

Klass 1 banorna i sommar har varit svåra i vissa fall som en svår klass 2. Då undrar jag varför?

Vad har domaren i fråga tänkt. Är det så att det är en plan att de som är nya inte skall klara den och det är bara de erfarna som skall komma igenom? Eller är det så att de inte har en plan och därmed inte heller en aning om hur svårt det är? Då vet jag inte vilket som är värst att våra domare inte vet vad som är svårt eller att de bara bygger för erfarna hundar???

Om det är så att de inte vet vad som är svårt – så har vi ett stort problem i agilityvärlden. För våra domare är de som måste veta vad som är svårt och att det skiljer sig i storlekarna och i de olika klasserna. Vet de inte det – ja vad skall vi göra då? Sätta dem på kurs? Ge dem ultimatum att de måste ut och tävla. Att de måste hålla kurser och testa svårigheterna innan de använder dem? Ja kom gärna med förslag för jag vet många domare som skulle behöva en känga i detta ämne!

 

Men om det är så att de medvetet bygger svårare klass 1 – ja varför kan man tycka? Det är ju ändå så att klass 1 är för våra nybörjare, och den inte skall vara det så måste det till en klass till. Vi kan ju inte skrämma iväg våra nybörjare. Och de skall ju inte behöva träna så svårt att de dräper farten med en gång – för hur skall de annars klara idealtiderna längre fram?

 

Jag tycker att det är jätteviktigt att de som är nybörjare skall kunna känna att de kan ösa på och det är ofta så att de ändå är lite osäkra på hindren så det är svårighet nog för dem.

 

Så fram för handling i klass 1 på flytiga snabba banor – men inga hinderfällor så som det alltid har varit!!!

 
 
Sickan

Sickan

6 augusti 2007 13:15

Hej Paula,
kul att du skaffat dig en blogg! Jag länkar till dig från min blogg numer:)
Ang. klass I så håller jag helt med dig om att det ska vara möjligt att klara en sådan bana utan att vara erfaren agilityförare, dvs. hinderfällor ska inte förekomma i klass I. Dels kommer massor av nya förare att tappa självförtroendet om det är jättesvårt redan i klass I och dels kommer en annan sak att hända som jag är allergisk mot: hundarna kommer att sänka farten eftersom banan är svår och det blir mycket gap och skrik på en oerfaren klass-I-hund.
Kul att någon mer än jag sticker ut hakan i agilitysverige!

http://fundera.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

6 augusti 2007 13:37

Kul med ny blogg!
En kommentar till svåra klass I banor. Jag startade min lilla mellanpudel för första gången i valborgshelgen. Alla de banor vi tävlat på hittills har varit helt ok klass I banor - utom en. Bergslagsveckan en av dagarna med en start på hopp hopp tunnel, där tunnel och uppfart balansbom låg med en meters mellanrum nästa hinder är ett hopphinder på andra sidan balansen så för att få in en ny hund rätt måste man springa fram till tunnelingången, in med hunden, backa tillbaka och runda balansen... En fälla á la klass III.

Banorna i ettan ska vara så föraren får jobba men den ska inte innehålla rena hinderfällor. De kan vi slåss mot högre upp i klasserna. Nu har jag en hund i högre klass och kan därför redan vid banvandringen inse att jepp - idag har vi bara kul - här kommer krull att diska sej. Men för en "riktig" klass I förare är detta banbygge en ren katastrof.

De tävlingar jag startat min lilla på har dock frånsett ovan nämnda bana varit kanonfina ettor.

Hej hopp - agility är topp! //Ewa

http://levnu.bloggagratis.se

 
Jenny Fridh

Jenny Fridh

7 augusti 2007 19:15

Hej!
Håller med dig om att vissa av klass 1 banorna har varit väldigt svåra. En av de jag sprang på Bergslagsveckan hade både svår slalomingång samt flera fällor. När jag debuterade för ett antal år sedan så var den första bana jag sprang gjord i form av ett M! Utvecklingen går framåt....
Hälsn Jenny på Glimmagården

http://www.glimmagarden.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards