Direktlänk till inlägg 13 augusti 2007

Är valet av valp viktigt?

Av Paula - 13 augusti 2007 14:47


Jag tror att valet av valp är oerhört viktigt när man vill satsa på någon hundsport. Men jag tror aldrig att jag skulle välja ras av den orsaken.

Jag tror att det finns andra saker som kan göra att just min ras kan komma långt upp på prispallen. Det är val av föräldradjur en bit, men också val av valp i kullen. Jag väljer den ursäkta jäkligaste tiken - dvs den som är ettrigast och som har mest föremålsintresse. Detta för att jag tror att det är den valp som kommer längst.


Men från det att gå ifrån en ras NEJ.


Vi har byt ras, det var innan vi var så tävlingsinriktade som vi är idag. Vi bytte från Schäfer till Aussie. Anledningen var att vi hade en skadad Schäfer och vi kände oss inte säkra på att vi skulle få en som var friskare.

Sedan var en ytterligare orsak och kanske den som var den främsta och det var att vi träffade en underbar Aussiehane - Ruff. Han charmade oss och vi fick senare Lotis denna underbara varelse som har samma mor som Ruff.

Vi har aldrig ångrat det valet!


Valet av valp som vi gör tror jag är grunden till att få bra fart och arbetsglädje. Men sedan är det också den träning vi gör med valpen.

Jag tror nämligen att en bra förare kan få en medelmåttig hund till oanade höjder, jag har sett det också. Om samma förare då har en bra hund/valp så borde ekipaget bli ännu mer framgånsrikt.


Men sedan tror jag att jag har en teori om vad som är en bra hund och talar man med andra så är det nog lite annorlunda. Vilket är tur för alla olika hundraser som finns. Men om man skall ägna sig åt hundsporter så är det lättast att jobba med en hund som har föremålsintresse och matintresse. Det blir så mycket lättare att belöna när de gör rätt så att de förstår vad man vill.

 
 
miss terror

miss terror

14 augusti 2007 22:44

Håller med, men jag tycker även det är fel att inte välja den ras man vill ha, bara för att alla andra har den. Så vill du ha en sheltie så köp en ;)

http://missterror.goodgirl.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards