Direktlänk till inlägg 29 augusti 2007

Arv eller miljö? Nej individ

Av Paula - 29 augusti 2007 11:00

Jag känner att jag tycker om de flesta: svart, vit, muslim osv, men det är individen som kan få mig att gilla eller att tycka illa om dem. Jag har flera gånger blivit anklagad för att vara rasist, och jag vet i de lägena (när jag vet att det jag gör är rätt) att jag hade gjort likadant även om han/hon varit helsvensk. Men när jag är så bestämd så kanske det var sista saken att ta till för att jag skulle rubba mig – men ingen kan rubba mig då det spelar ingen roll vad jag anklagas för.

 

Det är likadant vad det gäller hundraser. Jag har funnit min ras, men jag har inga problem med andra raser, utan jag går på hur individen är. Det finns hundar i ”min” ras som jag inte tycker om. Men sedan finns det också individer i andra raser som jag gärna hade tagit med hem, även om rasen generellt inte tilltalar mig. Jag skulle gärna vilja ha även en small eller medium hund, men har inte hittat någon som är så intressant att jag skaffat en. Men det kanske kommer nu när Jonas tycker att det är dags för honom att få en egen hund (hum).

 

Om jag skulle beskriva min egen hund hade jag nog sagt att hon är lik en terrier: stort föremålsintresse, jaktlust, integritet och när hon blir arg så blir hon väldigt arg. Men samtidigt är hon arbetsvillig, rolig, gosig och snäll. Jag gillar hundar som är riktiga personligheter. Men en Sussie i flocken är nog för tillfället, de andra två är lite mildare än henne.

 

Jag funderar då på hur mycket jag har påverkat min hund till att bli den personlighet hon är. Speciellt mycket så tänker jag på det nu när jag har hennes valpar nära. Valparna har ärvt mycket av hennes livlighet och de är roliga det händer saker hela tiden. De biter av BH-band, plockar näckrosor med stjälk, bär trosor och strumpor. Gömmer saker på de mest oväntade ställen. Skäller på brevbäraren men tittar förvånat på en hoppande fågelunge utan att röra. Det är saker som Sussie hade kunnat göra eller har gjort. Sedan är de oerhört tillgivna och gosiga.

Det är intressant att se att arv har mycket med personligheten på hunden att göra. Samtidigt som utvecklingen skall bli mycket intressant att följa.

 
 
Sickan

Sickan

29 augusti 2007 20:09

Får jag helt neutralt och opartiskt föreslå en borderterrier som small- eller mediumhund?
/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

 
Paula

Paula

29 augusti 2007 22:25

Tror inte du kan vara neutral och opartisk i något, men yes varför inte - en sheltie har ju så många andra.

http://paulas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

CA

30 augusti 2007 22:18

Eller varför inte en Dansk/svensk gårdis? Trevlig liten rackare :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 12 december 2011 19:35

Efter ett tungt år är det så skönt att det snart är slut.   Det började med att Lotis vår underbara lotis akut fick tas bort. Sedan har 2 andra tikar i uppfödningen fått lämna in pga skador. Det är tungt.   Men nu kan vi se fram emot 2012 m...

Av Paula - 19 juni 2011 11:40


Efter ytterligare ett sent återbud har vi en tik till salu.   Hon är mycket trevlig och busig, det är High life här hemma på kvällarna när de stora busar med henne.   Men till rätt köpare är hon till salu.     ...

Av Paula - 7 juni 2011 14:50


  Vackraste Lotis vandrar på smärtfria höjder och springer i skuggornas dal, där solen alltid lyser och hon får göra som hon vill.   Hon finns i våra hjärtan för alltid!!! ...

Av Paula - 6 juni 2011 22:12

Nu har de fått springa lösa i trädgården med de stora hundarna och de förstår språket bra så alla är lugna. Lotis tyckte dock att de var lite för många nära hennes lugna idyll under hennes träd. Men som ni ser här så gick även det bra.     Tja ib...

Av Paula - 31 maj 2011 19:32

Idag har valparna fått springa fritt på gräset och det var kul sa de.   Så här såg de ut då:                   Sedan var vi taskiga och stängde in dem i en kompostgallerhage - de är bra på att rymma, behövs bara en liten glipa så gl...

Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards