Alla inlägg den 19 augusti 2008

Av Paula - 19 augusti 2008 21:10


Jag skrev ju lite om färger igår. Ni förstod säkert att Rosa inte tillhör min favorit. Men detta med färger är något som upprör. Man ser rött säger man och tänker på en tjur som blir ilsken när man viftar med ett rött tygstycke.

Men rött förknippas ju med fler, fienden, i krigstiden för Sovjet hade en röd flagga till exempel.


Men det är ju andra färger som upprör. Jag tycker tillexempel inte att man målar sitt hus rosa eller babyblått. Jag tycker att det är upprörande och fult. Jag tycker att ett vackert hus är det lilla pitoreska röd med vita knutar. Men jag rusar inte fram till någon som målat sitt hus rosa och talar om vilken idiot jag tycker att de är.


Men jag tror att om jag inte varit så konservativ med valet av utomhusfärg så kanske grannarna kunnat bli lite irriterade. Tänk om vi hade målat huset i detta lilla pitoreska villaområdet, i Grafittistil? Jag tror att det hade kunnat bli grannfejder då.


Ingen här reagerar på att vi flaggar med svenska och norska flaggan, men annars i vissa sammanhang är ju flaggning till och med ansett som hets mot folkgrupp. Ja vi vill inte hetsa upp någon här i området, men här är det inte speciellt invandrartätt och vi är varken rakade eller med i någon grupp som gillar att hetsa upp sig i invandrarfrågor.


Men färger, rött hår är det många som har blivit retade för i skolan. Sedan att de med rött hår har hetsigare temperament. Kanske eller så har de lärt det för att omgivningen förväntar sig det.


Så ja jag tror att färger är förknippat med mer känslor än man tror, kanske mer undermedvetet?


Presentation

Omröstning

Vilken typ av reklam faller du för?
 Reklamfilm
 Erbjudande som 2 för 1
 Reklamblad
 Rekomendationer från en vän

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hälsningar


Ovido - Quiz & Flashcards